Umowa musi chronić klientów

Korzystając z usług biura podróży, podpisujemy umowę, która powinna określać wiele szczegółowych kwestii związanych z wyjazdem - m.in. dokładny program imprezy, numer zezwolenia organizatora turystyki, sposób zgłaszania reklamacji czy rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów.

Korzystając z usług biura podróży, podpisujemy umowę, która powinna określać wiele szczegółowych kwestii związanych z wyjazdem - m.in. dokładny program imprezy, numer zezwolenia organizatora turystyki, sposób zgłaszania reklamacji czy rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów.

Umowa zawierana przez biuro podróży z klientem powinna mieć formę pisemną. Jej treść nie może być jednak dowolna - aby zapewnić ochronę klientom, w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 55, poz. 578) wskazano, co powinno znaleźć się w takiej umowie.

Umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać organizatora turystyki, numer jego zezwolenia oraz imię i nazwisko osoby, która w jego imieniu podpisała umowę. Wiele postanowień umownych dotyczy również samej imprezy turystycznej - należy określić miejsce pobytu lub trasę wycieczki i czas trwania imprezy, ponadto program imprezy turystycznej, obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług. W umowie należy określić środek transportu - jego rodzaj, charakter i kategorię, a także datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu. Turysta musi również znać położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego, zgodnie z przepisami kraju pobytu, lub opis wyposażenia obiektów niezaliczanych do rodzajów i kategorii. Umowa powinna także określać ilość i rodzaj posiłków, a także program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej.

W umowie należy określić cenę imprezy wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie. Wyraźnie powinny również zostać sformułowane okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny - również określa je ustawa (np. wzrost kosztów transportu). Umowa powinna przewidywać sposób zapłaty, a także rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela.

Należy również wskazać termin, w jakim klient zostanie powiadomiony o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń. Podobnie - termin, w jakim klient powinien powiadomić biuro o przeniesieniu swoich uprawnień i obowiązków na inną osobę, która spełnia warunki udziału w imprezie turystycznej.

Umowa powinna również określać sposób i termin zgłaszania reklamacji oraz wymagania specjalne, o których klient powiadomił organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego i na które strony wyraziły zgodę. Należy także wskazać podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy.

Często zdarza się, że część wymienionych postanowień znajduje się nie w umowie głównej, ale w załącznikach do umowy - np. regulaminie świadczenia usług czy opisie poszczególnych imprez. Załączniki do umowy są, rzecz jasna, częścią umowy. Osoba, która zawarła umowę z klientem, jest zobowiązana niezwłocznie dostarczyć mu jeden egzemplarz umowy.

Umowa z biurem podróży powinna określać m.in.:

? dane organizatora i numer jego zezwolenia,
? czas trwania imprezy, miejsce pobytu, program,
? czas wyjazdu i powrotu,
? rodzaj i kategorię hotelu,
? środek transportu,
? cenę i sposób jej zapłaty,
? termin i sposób zgłaszania reklamacji.

Reklama

Ewa Usowicz

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: biuro podróży | mus | impreza | biuro | ubezpieczenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »