Reklama

UOKiK nałożył ponad 16,5 mln zł kary na PKP Cargo

- PKP Cargo nadużyło swojej pozycji rynkowej, bezpodstawnie dyskryminując jednego ze swoich kontrahentów - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nałożył na spółkę ok. 16,5 mln zł kary. Spółka już odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak poinformowała w środę rzeczniczka Urzędu Małgorzata Cieloch, postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przez UOKiK w sierpniu 2012 r. po skardze jednego z kontrahentów PKP Cargo - spółki Majkoltrans, która prowadzi działalność spedycyjną.

- Postępowanie UOKiK wykazało, że PKP Cargo bez uzasadnionej przyczyny odmówiło świadczenia usług na rzecz tego przedsiębiorcy w obrębie trzech stacji w województwie dolnośląskim, zlokalizowanych przy kopalniach kamienia. W efekcie stracił on swoich kluczowych partnerów handlowych, którzy wobec braku alternatywy, zmuszeni zostali do zawarcia umowy ze spółkami należącymi do grupy kapitałowej PKP Cargo. Skutki wykorzystywania pozycji rynkowej przez dominanta odczuła więc nie tylko spółka Majkoltrans, ale również jej kontrahenci, których pozbawiono możliwości wyboru przewoźnika - poinformowała rzeczniczka.

Reklama

Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorca może się od niej odwołać do sądu. - Nie podzielamy stanowiska Urzędu i już złożyliśmy odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów" - powiedział w środę rzecznik PKP Cargo Mariusz Przybylski. Wyjaśnił, że przewoźnik zmniejszył limity przewozowe nie tylko spółce Majkoltrans, ale także innym firmom, także powiązanym kapitałowo z PKP Cargo. - Przewozy były tak duże, że odmawialiśmy świadczenia usług wszystkim po równo. To wynika z tego, że infrastruktura na Dolnym Śląsku jest niewydolna - wyjaśnił rzecznik.

Rzeczniczka UOKiK przypomniała, że zgodnie z prawem posiadanie przez przedsiębiorcę pozycji dominującej na danym rynku nie jest zakazane. - Niedozwolone jest natomiast wykorzystywanie swojej przewagi w celu ograniczania konkurencji. Przykłady działań, których nie mogą stosować rynkowi potentaci podaje ustawa antymonopolowa. Zabronione jest np. przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji - poinformowała.

PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi - po Deutsche Bahn - pod względem wielkości w Unii Europejskiej.

Zobacz wskaźniki dla firm na stronach BIZNES INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »