UPC sprzedaje część sieci Astra!

Netia podpisała z UPC Polska umowę, na mocy której nabędzie część infrastruktury dawnej telewizji kablowej Aster. Tym samym zwiększy zasięg sieci własnej o 17 proc. do 2,8 mln lokali - podała spółka w komunikacie. Transakcja nie będzie miała istotnego wpływu na prognozę finansową spółki na 2013 r.

"Netia kupi od UPC Polska część sieci dawnego Aster w Warszawie i Krakowie. W sumie w Warszawie i Krakowie Netia wzbogaci się o sieć kablową obejmują zasięgiem 446 tys. mieszkań i lokali użytkowych.

Transakcja ta pozwoli Netii mocniej zaistnieć infrastrukturalnie na rynkach, na których dotychczas nie była silnie obecna w segmencie klientów indywidualnych" - podano w komunikacie.

Warunkiem finalizacji transakcji nabycia części infrastruktury dawnego Aster przez Netię jest m.in. zgoda prezesa UOKiK. Netia była na krótkiej liście podmiotów - potencjalnych nabywców sieci, zaakceptowanych przez Urząd.

Reklama

Do marca 2013 roku UPC miało odsprzedać część sieci Aster, aby wypełnić warunek regulacyjny postawiony przez UOKiK. UPC dostał 5 września 2011 roku zgodę UOKiK na kupno Astera, ale zgoda była warunkowa - UPC Polska miało w ciągu 18 miesięcy od decyzji odsprzedać część sieci Astera.

_ _ _ _

Przypomnijmy, do dziś UPC Polska miało wykonać ultimatum UOKiK z września 2011 r. o sprzedaży sieci Aster w tych lokalizacjach w Warszawie i Krakowie, w których sieci UPC i Aster pokrywają się. Zdaniem analityków dla Netii zakup sieci po Astrze oznaczałby wejście na nowy dla niej pod względem technologicznym rynek, jednakże spółka mogłaby dość szybko rozszerzyć zasięg własnej sieci abonenckiej w stolicy.

Komentarz DM BZWBK : Ta transakcja na razie nie wspiera bazy klientów Netii - UPC sprzedał tylko pokrywającą się sieć, żadne przychody czy EBITDA nie zostały nabyte. Pozostajemy w tym zakresie bardzo ostrożni - sieć mogłaby być wykorzystana do zwiększenia bazy klientów Netii, ale nie wydaje się, że UPC mógł sprzedać potencjalny dostęp do swoich własnych klientów z dyskontem. Ponadto Netia może być narażona na popełnienie wszystkich kosztownych błędów typowych dla początkujących graczy w nowym segmencie działalności. Patrząc biznesowo, obecne kontrakty klientów z UPC muszą być zakończone, a Netia będzie musiała cierpliwie czekać na korzyści z tego tytułu i wzrost własnej bazy klientów. Zaletą transakcji jest to, że baza klientów nie pokrywa się, gdyż Netia była prawie nieobecna w obu miastach. Głównym znakiem zapytania w tej transakcji jest cena. Jednak Netia twierdzi, że transakcja ta nie powinna mieć istotnego wpływu na

jej szacunki na 2013 r. Jeśli weźmiemy to pod uwagę, wycena transakcji powinna wynieść mniej niż 25 mln zł - każda wyższa kwota przekroczyłaby 10% przepływów pieniężnych netto w 2013 r. i spowodowałaby zmianę prognoz. Gdyby nasze obliczenia i założenia okazały się prawdziwe, ryzyko dla wypłaty w 2014 r. dywidendy w wysokości 148 mln zł (0,4 zł na akcję) byłoby niewielkie, chyba że perspektywy dla segmentu dalej się pogorszą. W takim przypadku, Netia mogłaby pójść w ślady TP SA (wyprzedzające cięcie dywidendy w oczekiwaniu na słabsze od oczekiwanych przyszłe przepływy pieniężne netto) - ryzyko biznesowe wciąż istnieje.

Uważamy, że nowa usługa nie ruszy przed końcem 2013 r. Następnie optymistycznie możemy założyć, że Netia pozyska 10% dostępnej bazy klientów UPC (446 tys.) - wszystkich klientów, którzy są rozczarowani usługami UPC. Średnia baza klientów Netii w latach 2014-2015 wyniosłaby wtedy odpowiednio 22,3 tys. i 44,6 tys., co przekłada się na pozytywny wpływ na zysk EBITDA w wysokości12 mln zł i 24 mln zł (zakładając ARPU na poziomie 100 zł i marżę EBITDA w wysokości 45%). Wolne przepływy pieniężne wyniosłyby wtedy 5 mln zł w 2014 r. i 10 mln zł w 2015 r. - jeśli ten scenariusz się spełni, obecne nakłady Netii najprawdopodobniej osiągnęłyby próg rentowności już w trzecim roku działalności. Wspomniany zysk EBITDA również przyczyni się do stabilizacji

całkowitej EBITDA.

Paweł Puchalski, CFA

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: telewizja kablowa | UPC Polska Sp. z o.o. | UPC Polska | netia | Netia SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »