Urzędowe sprawy przez internet
W czwartek rusza platforma internetowa ePUAP. Dzięki niej będzie można składać niektóre urzędowe dokumenty przez internet. Już dziś można zarejestrować swój Profil Zaufany, który pozwoli bezpiecznie identyfikować użytkownika internetowego systemu.
Szef MSWiA Jerzy Miller podkreślił, że zakres spraw, które będzie można załatwić przez internet, będą określały poszczególne samorządy. Zaznaczył jednak, że wiele wniosków będzie można złożyć bez fizycznego odwiedzania urzędu: na przykład wniosek o becikowe, o dopisanie do spisu wyborców, o wypis z ksiąg stanu cywilnego, wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Wiceminister spraw wewnętrznych Piotr Kołodziejczyk dodaje, że system usprawni też działanie urzędów, bo złożone przez internet dokumenty nie będzie trzeba ponownie wprowadzać do systemu. "Samorządy widzą w tym szansę, żeby sprawniej obsługiwać mieszkańców" - stwierdził Kołodziejczyk.
Profil Zaufany to rodzaj elektronicznego podpisu. Po zarejestrowaniu przez internet, trzeba będzie jednorazowo osobiście potwierdzić dane w urzędzie. Dalej system nie wymaga już odwiedzania urzędu, bo złożenie każdego dokumentu będzie potwierdzane przez hasła wysyłane przez e-mail. Do używania Profilu Zaufanego nie będą wymagane żadne dodatkowe urządzenia, wystarczy przeglądarka internetowa. Używanie ePUAPU i Profilu Zaufanego będzie bezpłatne.