Viral na TikToku stworzył nowego króla drożyzny. Ceny idą w górę
Dubajska czekolada szturmem zdobywa TikToka i... sklepy. Viralowe nagranie z pistacjowym przysmakiem wywołało globalny szał zakupowy, a pistacje - kluczowy składnik - stały się nowym królem drożyzny. Jak podaje "Financial Times" ich cena wzrosła już o ponad 30 proc. Trend ten nie ominął Polski, co widać w kolejnych promocjach.
Jeszcze niedawno uchodziły za egzotyczny dodatek, dziś są jednym z najbardziej pożądanych składników na rynku. Pistacje, napędzane viralową popularnością tzw. czekolady dubajskiej, błyskawicznie awansowały do grona najdroższych orzechów świata. Wszystko za sprawą TikToka, trendów konsumenckich i rosnącego apetytu na słodycze z Bliskiego Wschodu. Zainteresowanie klientów nie słabnie i sami windujemy sobie ceny, a te nie należą do najniższych.
Popularność tzw. czekolady dubajskiej doprowadziła do gwałtownego wzrostu cen pistacji - donosi "Financial Times". Trend zapoczątkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zyskał globalny rozgłos po tym, jak w grudniu 2023 roku na TikToku pojawiło się krótkie nagranie przedstawiające młodą kobietę zajadającą się pistacjową czekoladą. Wideo obejrzało ponad 120 milionów osób, co napędziło globalny popyt na ten deser i jego kluczowy składnik, czyli pistacje.
Jak przypomina dziennik, zjawisko zaczęło się w 2021 roku, kiedy dubajska firma wprowadziła na rynek czekoladę z pistacjowym nadzieniem. Choć początkowo była to niszowa propozycja, dziś osiąga status kulinarnego fenomenu. W rezultacie cena za około pół kilograma pistacji wzrosła w ciągu ostatniego roku aż o jedną trzecią.
Według "Financial Times", między lutym 2024 a lutym 2025 roku globalne zapasy pistacji zmniejszyły się o 20 procent. Trend spotęgował dodatkowo fakt, że zeszłoroczne zbiory w USA - największym eksporterze pistacji na świecie - były wyjątkowo niskie, choć odznaczały się wysoką jakością. Przełożyło się to na dalszy wzrost cen.
Droga okazuje się również sama czekolada dubajska. Marka Lindt oferuje swoją wersję przysmaku za 10 funtów (czyli około 50 złotych) za sztukę i jest to o ponad połowę więcej niż cena innych czekolad tej firmy. Mimo to, popyt nie słabnie. Wręcz przeciwnie, a niektóre sklepy zaczęły wprowadzać limity zakupu, by zapobiec szybkiemu opróżnieniu magazynów.
Carrefour Polska rozszerzył na początku roku swoją ofertę w ramach nowego konceptu C4ndyland, wprowadzając do sprzedaży produkty inspirowane smakami Dubaju - poinformował portal DlaHandlu.pl. Wśród nowości znalazły się dubajska czekolada, pistacjowy krem do smarowania oraz gazowany napój pistacjowy.
Prawdziwym bestsellerem okazała się czekolada z Emiratów, która dzięki promocyjnej cenie 15 zł za 100-gramową tabliczkę trafiła do top 5 najchętniej kupowanych produktów w sieci Carrefour w całym kraju. "Zauważyliśmy trend na dubajską czekoladę w social mediach pod koniec zeszłego roku i szybko zareagowaliśmy. To był strzał w dziesiątkę" - podkreśla Malina Brandt, menedżer ds. rozwoju formatów i konceptów w Carrefour Polska, cytowana przez DlaHandlu.pl.
Produkty z Dubaju dostępne są w całej sieci Carrefour, ale największą atrakcją dla miłośników egzotycznych smaków są specjalne strefy C4ndyland, które działają już w ponad 100 sklepach w Polsce. To nowoczesny koncept handlowy w ramach Kuchni Świata, skupiający się na importowanych słodyczach i przekąskach z różnych zakątków globu - m.in. z Japonii, Wietnamu, USA i Emiratów Arabskich. Carrefour oferuje dziś już ponad 3000 oryginalnych produktów z zagranicy, a koncept C4ndyland ma ambicję stać się pierwszym wyborem klientów szukających nietuzinkowych smaków w przystępnych cenach. Sieć konsekwentnie rozwija asortyment, odpowiadając na globalne trendy konsumenckie i socialmediowe mody.
Większość sieci handlowych w Polsce wprowadziła do swojej oferty produkty inspirowane smakami Dubaju, licząc na zainteresowanie klientów szukających egzotycznych nowości. Lidl Polska i Stokrotka oferują dubajską czekoladę, kremy i napoje, które zdobyły popularność dzięki social mediom. Dubajskie produkty znaleźć można także w Biedronce i Aldim. Mimo wyższej ceny, produkty te cieszą się dużym zainteresowaniem, a sieci handlowe planują dalsze rozszerzanie asortymentu o inne zagraniczne smaki, odpowiadając na rosnące oczekiwania konsumentów.
Agata Jaroszewska