W lipcu spadek wskaźnika nastrojów konsumenckich w Polsce; nie widać oznak paniki - GfK

Z Barometru Nastrojów Konsumenckich firmy GfK wynika, że wskaźnik nastrojów konsumenckich w Polsce spadł w lipcu br. o 2,4 pkt proc. wobec czerwca; nie widać jednak oznak paniki i gwałtownej zmiany zachowań konsumentów. W całej UE średni wynik jest najniższy w historii - dodano.

Jak wskazali we wtorek autorzy badania, po lekkim odbiciu w czerwcu br., lipcowe dane pokazały powrót do spadku wskaźnika nastrojów konsumenckich.

Gorsze nastroje konsumentów

"Nad Wisłą oznak paniki i gwałtownej zmiany zachowań nabywców wciąż jednak nie widać. Gorzej nastroje konsumenckie wyglądają w całej Unii Europejskiej, gdzie średni wynik jest na najniższym poziomie w historii" - przekazano w informacji GfK.

Jak podano, Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł w lipcu br. -15,5 i spadł o 2,4 pp. w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Reklama

Najniżej w historii

"To niemal identyczny wynik jak w maju br., co może zaskakiwać w obliczu stale rosnących cen i utrzymującej się niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej w regionie" - podano. Dla porównania, na terenie całej Unii średnia dla barometru wynosi już -27,3, "co jest najniższym wynikiem w historii badania (wcześniejszy rekord padł w kwietniu 2020 roku)". "Różnice w postawach nabywców jeszcze mocniej obrazuje fakt, że pół roku temu przeciętne nastroje unijne utrzymywały się na zdecydowanie wyższym poziomie niż nad Wisłą" - wskazano.

Dane GfK wskazują, że spadają wszystkie kluczowe składniki barometru, z czego najbardziej ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz kondycji ekonomicznej kraju.

Niewystarczająca podwyżka stóp

"Lipcowy pomiar wykonywany był równolegle do momentu ogłoszenia ostatniej podwyżki stóp procentowych. W opinii ekspertów była ona niewystarczająca, co wpłynęło na znaczące osłabienie kursu złotego, przede wszystkim względem dolara. To z kolei istotnie odbiło się w negatywnej ocenie obecnej sytuacji, zarówno domowych budżetów jak i kondycji całej gospodarki" - tłumaczy cytowana w informacji Barbara Lewicka z GfK.

Jak dodała, wielu badanych wciąż ma nadzieję, że podwyżki stóp procentowych wreszcie przyniosą pożądany efekt jeśli chodzi o obniżenie inflacji, a w gospodarce pojawi się względna stabilizacja.

Młodzi Polacy największymi optymistami

Ze wskazań barometru wynika, że w lipcu br. ujemne nastroje konsumenckie odnotowano w większości grup wiekowych. Najniższy wskaźnik (-30,4) - ze znaczną różnicą względem pozostałych i rekordowym spadkiem w relacji miesiąc do miesiąca - odnotowano w grupie osób, pomiędzy 50. a 59. rokiem życia. Najwyższy wynik dotyczy z kolei grupy 15-22 lata i wynosi on 4,7 (to jedyna grupa w której utrzymał on wartość dodatnią).

W przypadku podziału na płeć w lipcu doszło do wyrównania wyników kobiet i mężczyzn, co oznacza znaczące pogorszenie nastrojów wśród panów. W poprzednich miesiącach to wśród kobiet notowano zazwyczaj wyraźnie gorsze statystyki w tym aspekcie.

Małżeństwa są pesymistyczne

Z danych GfK wynika, że gorsze nastroje to także domena osób przebywających w związku małżeńskim (-20,3), co jest wynikiem o 16 punktów niższym niż w przypadku osób o wolnym statusie związku.

Badanie zrealizowano w dniach 8-13 lipca 2022 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie 1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.

Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100; jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!

Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 roku; indeks obejmuje 27 krajów.

GfK (Growth from Knowledge) to firma badawcza. Siedziba firmy znajduje się w Norymberdze w Niemczech.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: badanie nastrojów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »