W PKP coś drgnęło

Samorządy będą mogły nieodpłatnie przejmować niektóre linie kolejowe - zakłada rządowy projekt nowelizacji dwóch ustaw kolejowych. Projekt został w środę pozytywnie zaopiniowany przez sejmową podkomisję nadzwyczajną.

Samorządy będą mogły nieodpłatnie przejmować  niektóre linie kolejowe - zakłada rządowy projekt nowelizacji  dwóch ustaw kolejowych. Projekt został w środę pozytywnie  zaopiniowany przez sejmową podkomisję nadzwyczajną.

Podkomisja nadzwyczajna złożona z członków komisji: infrastruktury i skarbu przychyliła się do projektów nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe oraz o transporcie kolejowym.

Projekt nowelizacji ustaw mówi o tym, że samorządy będą mogły nieodpłatnie otrzymać linie kolejowe, które nie mają znaczenia państwowego. Według propozycji, linie kolejowe będą mogły obsługiwać regionalne przewozy pasażerskie.

Ponadto projekt zmian w ustawach umożliwia sprzedaż budynków użytkowych, w których znajdują się mieszkania. Większość tych budynków trafi w formie aportu do spółek Grupy PKP, głównie do PLK SA. Osobom uprawnionym, zajmującym lokal mieszkalny, przysługuje prawo pierwszeństwa w nabyciu lokalu.

Reklama

Z uzasadnienia do projektu wynika, że obecny przepis nie pozwala PKP SA dysponować budynkami, w których jest chociaż jeden lokal mieszkalny. Z tego tytułu PKP SA ponosi tylko koszty utrzymania budynku. Rozwiązaniem problemu byłoby przekwaterowanie lokatorów do innych lokali, ale PKP SA nie posiada takich możliwości. Projekt zakłada, że zmiany wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Posłowie sejmowej komisji nadzwyczajnej przyjęli w środę nową definicję dworca kolejowego. Parlamentarzyści rozpatrywali rządowy projekt nowelizacji dwóch ustaw kolejowych.

"Różnica jest taka, że według starej definicji można było uzyskać dofinansowanie z budżetu państwa, ale również ze środków Unii Europejskiej, tylko na sam +czysty+ budynek dworca. Zmodernizowaliśmy tę definicję w ten sposób, żeby w niej mieściła się infrastruktura towarzysząca dworcowi" - powiedział pomysłodawca nowej definicji, poseł PiS Krzysztof Tchórzewski. Jak wyjaśnił poseł Tchórzewski, dotyczy to urządzeń sterowania ruchem pociągów, a także urządzeń i instalacji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania dworca. Według nowej definicji dworzec kolejowy to: usytuowany na obszarze kolejowym obiekt budowlany lub zespół obiektów budowlanych do obsługi podróżnych lub usług towarzyszących tej obsłudze, który może również obejmować urządzenia do wykonywania czynności związanych z prowadzeniem ruchu pociągów. Nowelizacja ustawy trafi teraz pod obrady Sejmu.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PKP | kolejowe | samorządy | rząd
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »