W projekcie zmian o cenach prądu. Dopłaty do aut elektrycznych
- Dopłaty do zakupu samochodów z napędem elektrycznym i wodorowym zakłada projekt zmian ws. cen prądu. Z pomocy będą mogły korzystać osoby fizyczne niewykonujące działalności gospodarczej.
Jak napisano, "celem proponowanej zmiany jest rozszerzenie o osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej katalogu podmiotów, jakie mogą uzyskać wsparcie na zakup pojazdów osobowych (kategoria pojazdu zgodnie z ustawa prawo o ruchu drogowym -M1) zasilanych wyłącznie wodorem lub energią elektryczną". Pomoc ma pochodzić ze specjalnego Funduszu.
Obecnie o wsparcie na zakup pojazdów występować mogą jedynie przedsiębiorcy i jednostki samorządu terytorialnego.
W uzasadnieniu do projektu wyjaśniono, że wsparcie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej udzielane będzie na wniosek, do momentu wyczerpania puli przewidzianej dla tego działania na dany rok.
Oznacza to, że pomoc będzie udzielana bez konieczności organizowania konkursu, "co zdecydowanie ułatwi dostępność pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem dla wielu obywateli Polski".
Dodano, że szczegółowe warunki udzielania i rozliczania dotacji dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej określi minister energii w drodze rozporządzenia. Chodzi m.in. o wysokość dotacji biorąc pod uwagę sytuację finansową Funduszu oraz rozwój rynku pojazdów elektrycznych.
...................
Przedsiębiorcy branży motoryzacyjnej popierają pomysł wsparcia zakupu nowych samochodów elektrycznych, ale postulują pewne zmiany. Jednak Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych proponuje zmiany w systemie wsparcia zakupu aut elektrycznych.
Do przygotowanego przez resort energii projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, które określa między innymi warunki wsparcia do zakupu samochodów elektrycznych, odniósł się Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, członek Konfederacji Lewiatan.
- Proponowany poziom wsparcia do zakupu samochodów elektrycznych w kwocie do 36 tys złotych jest adekwatny do różnicy w kosztach produkcji samochodów elektrycznych i spalinowych i będzie silnym bodźcem do zakupu tych pierwszych.
Uważamy jednak, że lista pojazdów wspartych dofinansowaniem powinna być uzupełniona o nowe samochody hybrydowe typu PHEV ( "z wtyczką").
Są one bowiem doskonałą technologią pomostową i mogą posłużyć jako pojazd wspomagający przejście od technologii silników spalinowych do technologii elektrycznych, przyczyniając się równocześnie do znaczącego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla poprzez stosunkowo długi zasięg pojazdu na baterii elektrycznej (ponad 50 km) - przekonuje Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.
Związek zwraca też uwagę na na wymóg zapewnienia trwałości i użytkowania określony w projekcie rozporządzenia na co najmniej 2 lata. W jego ocenie wymóg ten może być sprzeczny z intencją regulatora. Jak tłumaczą pracodawcy z Konfederacji Lewiatan, wymóg ten ma na celu zapobieżenie reeksportowi, ale cel taki spełni też krótszy okres, jak w sytuacji sprzedaży do klientów zbiorowych z grupy wynajmu samochodów czy leasingu wynoszący w przypadku Grupy PSA od 3 miesięcy.
Jednocześnie Związek uważa, że dla zapewnienia stabilności rynku i pewności dla konsumenta, niezbędne jest, aby system wsparcia na zakup nowych pojazdów dawał jednolity i transparentny dostęp do środków w sposób zapobiegający spekulacji i zapewniający pełne zaufanie przedsiębiorców oraz klientów.
- Szczególnie obawiamy się, że wybrana metoda przyznawania środków wsparcia w drodze konkursu będzie preferować instytucje publiczne, które będą w stanie sformułować wniosek dla konkretnej instytucji wraz z opisem projektu, propozycją floty pojazdów objętych projektem oraz jego efektami, w tym efektem środowiskowym. Na tym etapie trudno nam sobie wyobrazić, w jaki sposób przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą mógłby składać wniosek na rzecz swoich klientów, tak, aby zagwarantować pewność dofinansowania oraz spełnić wymogi konkursu - mówi Paweł Wideł.
Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych proponuje, aby wykorzystać doświadczenia krajów, które skutecznie wsparły transformację mobilności i rozwój elektromobilności, jak również zapewnić nieutrudniony dostęp do dofinansowania klientom końcowym oraz przedsiębiorcom wykonującym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej lub detalicznej.
Na przykład poprzez stworzenie dwóch odrębnych programów wsparcia dla zakupów dokonywanych przez klientów indywidualnych i zbiorowych oraz wnioskodawców będących instytucjami publicznymi.
CIRE.PL