Reklama

W sierpniu pogorszenie nastrojów konsumenckich w Polsce

W sierpniu br. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich wobec poprzedniego miesiąca - podał w środę GUS. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 1,8 punktu procentowego w stosunku do lipca, a wyprzedzający (WWUK) - o 2,9 p.p.

Jak poinformował Główny Urząd Statystyczny w komunikacie, w sierpniu 2020 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 15,2 i był o 1,8 p.p. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadło 2,9 p.p. w stosunku do lipca i ukształtował się na poziomie -16,5 - wskazał Urząd.

Reklama

Według GUS spośród składowych BWUK najbardziej pogorszyły się oceny przyszłej oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju - spadki odpowiednio o 6,0 p.p. i 5,0 p. p. "Spadek wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego(o 1,8 p. proc.)" - napisano.

GUS wskazał, że poprawiły się z kolei oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego - wzrosty odpowiednio o 3,1 p.p. i 1,1 p.p. "W odniesieniu do sierpnia 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 23,4 p.p." - czytamy.

Na spadek wartości WWUK wpłynęły wszystkie jego składniki - wskazano. "Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 6,0 p. proc.)" - wyjaśniono w komunikacie. Dodano, że spadek oceny przyszłego poziomu bezrobocia wyniósł 3,3 p. proc.; o 1,8 p.p. obniżyły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego; a o 0,4 p.p. - możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy.

"W sierpniu ub r. WWUK osiągnął wartość o 20,4 p.p. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r." - zaznaczono.

Jak podał GUS, obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej dla 83,8 proc. respondentów.

Dowiedz się więcej na temat: nastroje konsumenckie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »