W sprawie gazociągu jamalskiego
Rada Ministrów wysłuchała informacji dotyczących ustaleń i rekomendacji Zespołu do spraw wyjaśnienia zagadnień telekomunikacyjnych związanych z gazociągiem jamalskim.
Poniżej przekazujemy dokument przygotowany przez Zespół:
"Ustalenia i rekomendacje Zespołu.
Zespół pracujący od dnia 17 listopada 2000 r. pod przewodnictwem
Ministra Łączności p. Tomasza Szyszko został powołany przez
Wicepremiera, Ministra Gospodarki p. Janusza Steinhoffa. Zadaniem
Zespołu było zbadanie zgodności z prawem wykonania i użytkowania
traktu światłowodowego zainstalowanego wzdłuż Systemu Gazociągów
Tranzytowych (tzw. gazociągu jamalskiego).
Zespół, po przeprowadzeniu przewidzianych przepisami prawa
kontroli inwestycji oraz po zapoznaniu się z dostarczonymi
dokumentami, sformułował następujące ustalenia:
1. Sieć telekomunikacyjna, w skład której wchodzi trakt
światłowodowy, wykonany z odcinków kabla światłowodowego
o 24 włóknach (na pewnych odcinkach 32), przeznaczona do
technologicznej obsługi systemu gazociągów tranzytowych (SGT),
realizowanego na podstawie Porozumienia z dnia 25 sierpnia
1993 r. pomiędzy Rządem RP a Rządem Federacji Rosyjskiej (tzw.
Umowy jamalskiej), zwanego dalej "Porozumieniem", jest w
rozumieniu przepisów obowiązujących w telekomunikacji wewnętrzną
siecią telekomunikacyjną. Budowa takiej sieci przebiega zgodnie z
przepisami obowiązującymi w telekomunikacji.
2. Właścicielem SGT wraz z przynależną do tej inwestycji siecią
telekomunikacyjną, o której mowa w pkt 1, jest Spółka EuRoPol Gaz
S.A., natomiast wyłącznym operatorem, zgodnie z Porozumieniem,
powinno być Polskie Górnictwo Naftowe i Gazowe PGNiG.
3. Podpisanie w dniach 28 września 2000 r. oraz 9 listopada 2000
r. przez EuRoPol Gaz S.A. ze spółką PolGazTelkom S.A. umów o
dzierżawie sieci telekomunikacyjnej wchodzącej w skład SGT:
a. spowodowało utratę przez EuRoPol Gaz S.A. władztwa nad tą
częścią SGT na rzecz innego podmiotu, co stanowiło naruszenie
Porozumienia;
b. zmieniło na drodze prawnej charakter tej sieci, która utraciła
status wewnętrznej sieci telekomunikacyjnej i w rozumieniu ustawy
z dnia 21 lipca 2000 roku - Prawo telekomunikacyjne jest ona
obecnie publiczną siecią telekomunikacyjną, co w konsekwencji
ustanawia spółkę PolGazTelekom S.A. jako podmiot eksploatujący tę
sieć (tj. sprawujący faktyczne i bezpośrednie dysponowanie
całością urządzeń i sieci zapewniających telekomunikację) - jej
operatorem. Naruszyło to w opinii Zespołu uprawnienia PGNiG jako
wyłącznego operatora SGT, a więc także przynależnej do tej
inwestycji sieci telekomunikacyjnej.
4. Zespół ustalił, że genezy przyczyn, w wyniku których doszło do
opisanego w pkt 3 naruszenia uprawnień PGNiG - spółki Skarbu
Państwa reprezentującej strategiczne interesy gospodarcze państwa
polskiego, należy szukać w systematycznym odstępowaniu w kolejnych
dokumentach i faktycznych działaniach EuRoPol Gaz S.A. od
nadrzędnej zasady zawartej w Porozumieniu - równego usytuowania
decyzyjnego i kapitałowego obu stron Porozumienia.
W szczególności wprowadzenie do EuRoPol Gaz S.A. - spółki
powołanej na mocy Porozumienia do realizacji jego postanowień,
trzeciego podmiotu (spółki GasTrading S.A.) z udziałem kapitału
prywatnego stwarza sytuację, gdy to ten właśnie podmiot decyduje
de facto o strategicznych decyzjach podejmowanych przez EuRoPol
Gaz S.A.