W sprawie stanu przygotowań Polski do członkostwa w UE

Rada Ministrów zaakceptowała Informację w sprawie wybranych aspektów stanu przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej.

Rada Ministrów zaakceptowała Informację w sprawie wybranych aspektów stanu przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej.

Niniejsza informacja dotyczy następujących kwestii o charakterze dostosowawczym i negocjacyjnym:

I. Stanu realizacji uchwały Rady Ministrów w zakresie działań pozalegislacyjnych związanych z przygotowaniami do członkostwa Polski w Unii Europejskiej.

II. Realizacji Harmonogramu przyjmowania przez Radę Ministrów projektów ustaw dostosowujących prawo polskie do prawa Unii Europejskiej.

III. Realizacji Harmonogramu wydawania rozporządzeń do uchwalonych ustaw dostosowawczych.

IV. Zasad zatrudniania obywateli polskich w instytucjach Unii Europejskiej.

Reklama

Stan realizacji decyzji Rady Ministrów w sprawie zadań pozostających do realizacji przed uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

Na posiedzeniu Zespołu przygotowawczego KIE w dniu 10 stycznia br. dokonano szczegółowego przeglądu stanu realizacji zadań zawartych w Programie Przygotowań do Członkostwa stanowiącym załącznik do uchwały Rady Ministrów w sprawie zadań pozostających do realizacji przed uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

Zadania do realizacji:

1. Pilne zakończenie przez wszystkie ministerstwa i urzędy centralne, a w szczególności przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Środowiska oraz Ministerstwo Finansów realizacji pozostałych 59 zadań przewidzianych do wykonania do końca grudnia 2002 roku.

2. Realizacja Harmonogramu przyjmowania przez Radę Ministrów projektów ustaw dostosowujących prawo polskie do prawa Unii Europejskiej do końca 2002 r.

W ubiegłym roku Zespół przygotowawczy Komitetu Integracji Europejskiej przyjął 71 projektów ustaw dostosowawczych, a Rada Ministrów - 70. Do pełnej realizacji harmonogramu przewidzianego na rok 2002, Rada Ministrów musi przyjąć w dalszym ciągu 2 projekty ustaw. Chodzi o:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie.

- projekt ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców.

Należy jednocześnie przypomnieć, że w styczniu Rada Ministrów musi przyjąć kolejne 3 projekty ustaw dostosowujących prawo polskie do prawa Unii Europejskiej. Dotychczas do Sekretarza KIE wpłynął tylko jeden z nich - projekt ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Pozostałe projekty to:

1. Ustawa o doświadczeniach na zwierzętach (MRiRW we współpracy z KBN),

2. Nowelizacja ustawy o terminach zapłaty w obrocie gospodarczym (MG).

Spośród projektów przyjętych przez Radę Ministrów w 2002 roku oraz w styczniu bieżącego roku, w dalszym ciągu muszą zostać przekazane do Sejmu:

- Projekt ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych - projekt został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 29 października 2002 - Ministerstwo Gospodarki zobowiązane jest do wprowadzenia zmian wynikających z ustaleń negocjacyjnych.

- Projekt ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa - projekt został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 23 grudnia 2002 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji musi uwzględnić zastrzeżenia zgłoszone przez Sekretarza KIE i zaakceptowane przez Radę Ministrów.

- Projekt ustawy o ochronie prawnej odmian roślin - projekt został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 17 grudnia 2002 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zobowiązane jest do przygotowania dossier, które umożliwi wysłanie ustawy do Sejmu.

- Projekt ustawy o środkach żywienia zwierząt - projekt został przyjęty przez Radę Ministrów 6 stycznia 2003 r. i konieczne jest uwzględnienie uwag zgłoszonych przez Sekretarza KIE i zaakceptowanych przez Radę Ministrów.

Zadania do realizacji:

1. Przekazanie w trybie pilnym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi do Sekretarza KIE projektu ustawy o doświadczeniach na zwierzętach (we współpracy z KBN)..

2. Przekazanie w lutym przez Ministerstwo Gospodarki do Sekretarza KIE projektu ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w obrocie gospodarczym.

3. Przedstawienie przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwo Gospodarki Sekretarzowi KIE ostatecznych wersji projektów ustaw przyjętych przez Radę Ministrów w 2002 r. oraz na posiedzeniu w dniu 6 stycznia 2003 r., wraz z niezbędną dodatkową dokumentacją, celem przekazania przedmiotowych projektów ustaw do Sejmu.

4. Przedłożenie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji pod obrady Komitetu Rady Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców.

5. Przedłożenie przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod obrady Komitetu Rady Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie.

6. Terminowa realizacja harmonogramu prac legislacyjnych na rok 2003.

Realizacja Harmonogramu wydawania rozporządzeń do uchwalonych ustaw dostosowawczych

Na posiedzeniu Zespołu przygotowawczego KIE w dniu 10 stycznia br. omówiono stan realizacji Harmonogramu obejmującego ustawy uchwalone w latach 2000-2003.

Łącznie do wydania pozostało 170 rozporządzeń do ustaw uchwalonych w latach 2000 -2002. Od 1 listopada 2002 r. wydano 181 rozporządzeń.

Jednocześnie zgodnie z Harmonogramem na rok 2003 w styczniu musi zostać wydanych kolejnych 22 rozporządzeń (Ministerstwo Infrastruktury: 3, Ministerstwo Gospodarki: 5, Ministerstwo Zdrowia: 1, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi: 13).

Zasady zatrudniania obywateli polskich w instytucjach Unii Europejskiej.

Po uzyskaniu przez Polskę członkostwa, obywatele polscy będą mogli podejmować pracę w instytucjach Unii Europejskiej (m.in. w Komisji Europejskiej, Sekretariacie Generalnym Rady Unii Europejskiej, służbach Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, Sądu Pierwszej Instancji, Trybunału Obrachunkowego, w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, Sekretariatach Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów oraz w 13 agencjach UE). Obsada stanowisk urzędniczych odbywa się w drodze konkursów. Rekrutacją kandydatów oraz przeprowadzaniem konkursów zajmuje się Biuro Rekrutacji Kadr wspólne dla wszystkich instytucji UE - EPSO (European Personnel Selection Office). Selekcji kandydatów dokonuje Komisja Selekcyjna złożona z przedstawicieli instytucji UE, bez udziału administracji rządowej państw członkowskich.

Gromadzeniem i rozpowszechnianiem informacji o konkursach na pracę w instytucjach UE zajmuje się Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. W powszechnie dostępnym serwisie internetowym Urzędu umieszczane są stale aktualizowane informacje nt. rekrutacji pracowników do instytucji europejskich. Znajduje się tam również przewodnik dla kandydatów do udziału w konkursach oraz przykładowe testy egzaminacyjne. Dostępny jest także stale uzupełniany wykaz studiów podyplomowych w zakresie wiedzy o Unii Europejskiej, prowadzonych przez wyższe uczelnie publiczne i prywatne w Polsce. Ponadto, przygotowano i umieszczono w serwisie internetowym Urzędu specjalistyczne materiały szkoleniowe przygotowujące do konkursów na pracę w instytucjach Unii Europejskiej, dostępne nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych. Szczegółowa informacja nt. zasad zatrudniania obywateli polskich w instytucjach Unii Europejskiej została przedstawiona w załączniku.

Rada Ministrów zaakceptowała informację o postępie prac w zakresie przygotowań do wdrożenia instrumentów strukturalnych Unii Europejskiej.

Stan prac dotyczących przygotowań do wdrożenia instrumentów strukturalnych UE jest następujący:

10 stycznia br. Zespół Przygotowawczy Komitetu Integracji Europejskiej przyjął projekt Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006. Projekt NPR był przedmiotem konsultacji na szczeblu ministerialnym oraz międzyresortowym. Jednocześnie dokument ten był prezentowany na posiedzeniach Sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej (9 stycznia br.), Sejmowej Komisji Europejskiej (9 stycznia br.), a także Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (13 stycznia br).

14 stycznia zostanie zaprezentowany przed połączonymi komisjami senackimi: Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej; Gospodarki i Finansów Publicznych; Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Projekty sektorowych programów operacyjnych poddawane są ocenie w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

9 stycznia br. odbyły się konsultacje z przedstawicielami Komisji Europejskiej w sprawie PO - Pomoc techniczna. Na spotkaniu uzgodniono, że obecny projekt Pomoc techniczna zostanie uzupełniony o tzw. analizę potrzeb, a jego przekazanie Komisji Europejskiej nastąpi najpóźniej dwa miesiące po przesłaniu ostatecznych wersji sektorowych programów operacyjnych do KE. Wstępnie ustalono, że PO-Pomoc techniczna będzie programem jednofunduszowym finansowanym przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (ERDF).

Rada Ministrów przyjęła dokument "Polska w Unii Europejskiej" - założenia kampanii informacyjnej przed Referendum Europejskim.

Dokument omawia zadania rządu w przygotowaniu referendum europejskiego, w tym sprawy związane z dostarczeniem obywatelom rzetelnej informacji na temat warunków członkostwa w UE, wynikających z nich szans rozwojowych oraz kwestie przygotowania władzy publicznej oraz instytucji środowiskowych, społecznych i zawodowych do pełnego wykorzystania obecności w Unii.

Rada Ministrów zaakceptowała dokument pt. "Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006".

Narodowy Plan Rozwoju jest kompleksowym dokumentem, który określa strategię społeczno-gospodarczą Polski w pierwszych latach członkostwa w Unii Europejskiej. polska przystępując do Unii Europejskiej stanie się uczestnikiem i beneficjentem jednolitego rynku europejskiego.

Celem strategicznym Narodowego Planu Rozwoju jest rozwijanie konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zdolnej do długofalowego, harmonijnego rozwoju, zapewniającej wzrost zatrudnienia poprawę spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej z Unią Europejską na poziomie regionalnym i krajowym.

Realizacja celu strategicznego odbywać się będzie poprzez osiąganie celów cząstkowych, zdefiniowanych w odpowiedzi na wyzwania konkurencji globalnej, przed jakimi stoi Polska. Przyjęto pięć podstawowych celów cząstkowych NPR na lata 2004-2006:

- wspomaganie osiągnięcia i utrzymania w dłuższym okresie wysokiego wzrostu PKB;

- zwiększenie poziomu zatrudnienia i wykształcenia;

- włączenie Polski w europejskie sieci infrastruktury transportowej i informacyjnej;

- intensyfikacja procesu zwiększenia w strukturze gospodarki udziału sektorów o wysokiej wartości dodanej;

- wspomaganie udziału w procesach rozwojowych i modernizacyjnych wszystkich regionów i grup społecznych w Polsce.

Realizacja pierwszego z celów cząstkowych wymaga koncentracji uwagi polityki gospodarczej w pierwszych latach po przystąpieniu Polski do UE, przede wszystkim na utrzymaniu równowagi makroekonomicznej i stabilizacji finansowej, utrwaleniu tendencji spadku inflacji i deficytu budżetowego, kontynuowaniu przekształceń własnościowych

i prywatyzacji jednostek sektora publicznego, ograniczeniu barier administracyjnych i prawnych dla rozwoju przedsiębiorczości.

Realizacja drugiego celu cząstkowego wymaga wdrożenia mechanizmów obniżenia kosztów pracy, zmniejszania barier administracyjnych i instytucjonalnych, zwiększania elastyczności i mobilności przestrzennej i zawodowej pracowników, zwiększania dostępności do wykształcenia na poziomie wyższym i średnim - w szczególności dla ludności wiejskiej oraz koncentracji polityki społecznej na najbardziej dynamicznych grupach aktualnych i potencjalnych pracowników.

Realizacja trzeciego celu wymaga działań o charakterze prawnym i instytucjonalnym, polegającym na uproszczeniu zasad dotyczących prowadzenia inwestycji infrastrukturalnych, ograniczenia zagrożeń środowiskowych oraz podjęcia, nie mającego precedensu, programu inwestycyjnego (drogi, koleje, porty, sieci informatyczne) skierowanego na włączenie Polski w system gospodarki europejskiej.

Realizacja czwartego celu wymaga kontynuowania procesów restrukturyzacyjnych i wspomagania najbardziej efektywnego zatrudnienia, m.in. poprzez:

- ograniczenie zatrudnienia w rolnictwie, z jednoczesnym podniesieniem jego dochodowości;

- wzrost udziału w strukturze produktu krajowego brutto przemysłów o dużej produktywności i wydajności pracy, a w sytuacjach uzasadnionych interesem ekonomicznym i społecznym, podejmowania restrukturyzacji przemysłów tradycyjnych;

- wzrost zatrudnienia w usługach, w tym w szczególności w usługach rynkowych, zwłaszcza w turystyce.

Niezbędnym kierunkiem działań jest zwiększenie nakładów na sferę naukowo-badawczą, szczególnie w tych dziedzinach, które mogą być wykorzystane do dynamizacji rozwoju przedsiębiorstw.

Realizacja piątego celu cząstkowego NPR wymaga przeciwdziałania dalszemu pogłębianiu się zróżnicowań przestrzennych i społecznych. Wiąże się to zarówno z koniecznością koordynacji działań rozwojowych na poziomie regionalnym, prowadzeniem przez państwo aktywnej i kompleksowej polityki regionalnej, jak i wspomagania integracji zawodowej i społecznej grup zagrożonych marginalizacją.

Łączna suma środków publicznych (fundusze strukturalne, Fundusz Spójności, środki krajowe) zaangażowanych w realizację Narodowego Planu Rozwoju wyniesie około 14,8 mld euro, z czego 11,4 mld euro (tj. 7,7 proc) będzie pochodzić ze środków wspólnotowych. Środki te będą wydatkowane począwszy od roku 2004 do 2009, a w przypadku Funduszu Spójności do roku 2010.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »