W sprawie wdrożenia instrumentów strukturalnych
O postępie prac w zakresie przygotowań do wdrożenia instrumentów strukturalnych Unii Europejskiej.
Niniejsza informacja dotyczy następujących istotnych kwestii o charakterze dostosowawczym i negocjacyjnym:
I. Stanu realizacji decyzji Rady Ministrów w sprawie działań związanych z przygotowaniami do członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
II. Realizacji Harmonogramu przyjmowania przez Radę Ministrów projektów ustaw dostosowujących prawo polskie do prawa Unii Europejskiej do końca 2002 roku.
III. Realizacji Harmonogramu wydawania rozporządzeń do uchwalonych ustaw dostosowawczych.
Stan realizacji decyzji Rady Ministrów w sprawie zadań pozostających do realizacji przed uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej
Zgodnie z postanowieniami uchwały Rady Ministrów w sprawie zadań pozostających do realizacji przed uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej oraz systemu monitorowania ich realizacji, na posiedzeniach Zespołu przygotowawczego KIE monitorowany jest stan realizacji zadań ujętych w wykazach stanowiących załączniki do tej uchwały. Informacje o wynikach tego monitorowania będą przedstawiane regularnie na posiedzeniach Rady Ministrów w ramach niniejszej notatki.
Z analizy dotychczasowego przebiegu prac związanych z zadaniami przewidzianymi do realizacji do końca listopada br. wynika, że opóźniona jest realizacja następujących zadań:
Ministerstwo Finansów (1):
1. Rozwiązanie kwestii wymogów językowych występujących w ustawie Prawo bankowe oraz projekcie ustawy o działalności ubezpieczeniowej. W dniu 10 grudnia br. odbyły się konsultacje z Komisją Europejską. Konieczne jest przedstawienie przez Ministerstwo Finansów sprawozdania z tych rozmów wraz z propozycjami odpowiednich rozwiązań w tej sprawie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (1):
2. Opracowanie planów szkoleń pracowników zatrudnionych w instytucjach uczestniczących w zarządzaniu i wdrażaniu funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Zgodnie z informacjami przedstawionymi na posiedzeniu Zespołu przygotowawczego KIE plany zostaną opracowane do 30 grudnia br.
Ministerstwo Gospodarki (1):
3. Rozpoczęcie rozmów ws. doprowadzenia do zgodności z prawem wspólnotowym polsko-japońskiego Traktatu o handlu i żegludze zawartego w 1978 r. Opracowano projekt aide memoire do strony japońskiej z propozycją modyfikacji Traktatu. Dalszy przebieg prac będzie zależał od wyników prac nad doprowadzeniem do zgodności z acquis umowy polsko-amerykańskiej. Kolejna tura rozmów w tej sprawie odbędzie się w dniach 16-17 grudnia br.
Zadania do realizacji:
Pilne zakończenie przez Ministerstwa: Gospodarki, Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Finansów oraz realizacji wskazanych wyżej zadań, które zgodnie z decyzją Rady Ministrów miały zostać zrealizowane do końca listopada br.
Realizacja Harmonogramu przyjmowania przez Radę Ministrów projektów ustaw dostosowujących prawo polskie do prawa Unii Europejskiej do końca 2002 r.
W ramach realizacji Harmonogramu, Rada Ministrów przyjęła od początku bieżącego roku 67 projektów ustaw dostosowujących prawo polskie do prawa Unii Europejskiej.
Ustawy przewidziane na grudzień 2002
W grudniu przewidziano do przyjęcia przez Radę Ministrów kolejnych pięć projektów ustaw leżących w kompetencjach Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji:
1. Ustawa o ochronie prawnej odmian roślin. Projekt ustawy został przyjęty na posiedzenie Zespołu przygotowawczego KIE w dniu 6 grudnia br. Zgodnie z ustaleniami Zespołu projekt zostanie rozpatrzony na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 17 grudnia br.
2. Ustawa o zmianie ustawy o środkach żywienia zwierząt. Projekt ustawy został przyjęty na posiedzeniu Zespołu przygotowawczego KIE w dniu 13 grudnia br. z zaleceniem uzgodnienia ostatecznego tekstu przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi z Ministerstwem Finansów oraz Urzędem KIE. Projekt ustawy powinien zostać rozpatrzony na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 23 grudnia br.
3. Ustawa o ochronie roślin uprawnych.
4. Ustawa o nasiennictwie.
5. Ustawa o zmianie ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Zgodnie z ustaleniami podjętymi na posiedzeniu Zespołu przygotowawczego KIE w dniu 8 listopada br. projekt przekazany został przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji pod obrady Komitetu Rady Ministrów. Dotychczas jednak nie został rozpatrzony przez ten Komitet. Konieczne jest doprowadzenie do pilnego przyjęcia projektu tej ustawy przez Komitet Rady Ministrów a następnie Radę Ministrów.
Zadania do realizacji:
1. Przedłożenie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji pod obrady Rady Ministrów w dniu 17 grudnia br. projektu ustawy Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa.
2. Spowodowanie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji pilnego rozpatrzenia przez Komitet Rady Ministrów projektu ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców.
3. Przedłożenie przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Sekretarzowi KIE następujących projektów ustaw: o ochronie roślin uprawnych oraz o nasiennictwie do 18 grudnia br.
4. Przedłożenie przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod obrady Rady Ministrów w dniu 23 grudnia br. projektu ustawy o zmianie ustawy o środkach żywienia zwierząt.
Minister gospodarki przedstawił Informację o postępie prac w zakresie przygotowań do wdrożenia instrumentów strukturalnych Unii Europejskiej.
13 grudnia br. Zespół Przygotowawczy KIE zatwierdził projekty struktur organizacyjnych komórek zarządzających poszczególnymi programami operacyjnymi dla funduszy strukturalnych w Ministerstwie Gospodarki, Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwie Infrastruktury oraz Ministerstwie Finansów, pełniącym w przyszłości funkcję instytucji płatniczej dla pomocy strukturalnej UE.
W Ministerstwie Gospodarki i Ministerstwie Finansów trwają intensywne prace nad weryfikacją zasady dodatkowości, wskazującej poziom krajowego współfinansowania Narodowego Planu Rozwoju.
Rada Ministrów zaakceptowała propozycje ministra gospodarki w sprawie zmian w "Harmonogramie realizacji i wdrażania w Polsce systemu monitoringu i oceny w zakresie funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.
Dotychczasowy Harmonogram nie w pełni odpowiada aktualnym potrzebom, a realizacja niektórych zadań jest uzależniona od innych prac, zwłaszcza nad programami operacyjnymi. Nowa wersja Harmonogramu zawiera następujące zmiany:
1. Punkt 6 Harmonogramu mówiący o tym, że po przyjęciu listy sektorowych programów operacyjnych każdy minister odpowiadający za dany program określi szczegółowo sposób monitorowania, oceny i kontroli danego programu operacyjnego. Działanie to jest realizowane przez poszczególne resorty, ale może być zakończone na poziomie szczegółów dopiero po ukształtowaniu ostatecznej struktury programów operacyjnych (priorytety i działania). W związku z tym zaproponowano zmianę terminu z 30 kwietnia 2002 r. na koniec I kwartału 2003 r.;
2. W pkt 8, który mówi o konieczności szczegółowego określenia sposobu monitorowania i oceny Inicjatywy Wspólnoty oraz projektów realizowanych z udziałem Funduszu Spójności dotrzymanie dotychczasowego terminu jest niemożliwe, ponieważ aktualnie trwają ustalenia międzyresortowe co do końcowego kształtu ustawy o utworzeniu Agencji Rozwoju Infrastruktury Regionalnej. Agencja miałaby zastąpić dotychczasową Władzę Wdrażającą Phare CBC. W związku z tym zaproponowano zmianę terminu z 30 kwietnia 2002 r. na 31 marca 2003 r.;
3. Przedstawienie rządowi RP struktury wewnętrznej instytucji płatniczej oraz zakresu funkcji delegowanych do innych jednostek (pkt 9) nie jest możliwe w dotychczasowym terminie, ponieważ dokument oczekuje obecnie na zatwierdzenie przez kierownictwo MF. Dlatego zaproponowano zmianę terminu z 15 czerwca 2002 r. na 31 grudnia 2002 r.;
4. Określenie szczegółowego sposobu monitorowania, oceny oraz kontroli poszczególnych funduszy strukturalnych nie jest możliwe przed końcowym ukształtowaniem się programów operacyjnych (działań i priorytetów). Dlatego zaproponowano przesunięcie terminu z 31 maja 2002 r. na 31 marca 2003 r. W resortach trwają prace nad określeniem sposobu monitorowania, oceny i kontroli poszczególnych funduszy strukturalnych;
5. Zaproponowanie warunków powierzania wdrażania poszczególnych priorytetów i działań finansowanych z funduszy strukturalnych instytucjom wdrażającym (pkt 12) oraz przygotowanie audytu organizacyjnego i finansowego instytucji wdrażających poszczególne działania i priorytety (pkt 13) zawierają w sobie działania, które można ująć w jednym punkcie. Dlatego zaproponowano zastąpienie tych zapisów jednym punktem o brzmieniu: "Identyfikacja i przydzielenie do poszczególnych działań i priorytetów PO odpowiednich instytucji wdrażających". W związku z tym, że jednolite warunki wdrażania i identyfikacja tych jednostek jest możliwa dopiero po zakończeniu kształtowania się PO (działania i priorytety) zaproponowano przesunięcie terminu na połowę 2003 r.;
6. Przygotowanie planu działań szkoleniowych dotyczących monitoringu oraz oceny PO i projektów finansowanych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (pkt 13) jest w trakcie realizacji. MG przygotowało i przekazało do resortów odpowiedzialnych za zarządzanie PO programy i plany szkoleń na poziomie ministerialnym. Każdy resort powinien obecnie przygotować swoje programy szkoleń na podstawie ogólnych wytycznych. MG przygotowało również zarys programu szkoleń dla beneficjentów. W związku z tym termin realizacji został przesunięty uchwałą KIE na 30 września
2002 r.;
7. Zakończenie prac nad przygotowaniem modelu makroekonomicznego na potrzeby ewaluacji ex-ante (pkt 14) zostało przesunięte uchwałą KIE na 23 listopada 2002 r. Zadanie jest zrealizowane;
8. Określenie szczegółowego sposobu i procedury audytu oraz kontroli finansowej programów i projektów finansowanych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (pkt 16) - przesunięcie terminu na połowę 2003 r.;
9. Treść punktu 17 dotyczącego przygotowania przez resorty wytycznych (w formie podręcznika) obejmujących zagadnienia monitoringu i oceny oraz zarządzania finansowego zostaje zmodyfikowana, ponieważ zaistniała konieczność przygotowania przez poszczególne resorty kilku podręczników procedur (a nie jednego). Mają to być odrębne podręczniki dla każdego PO, dla każdego funduszu, odrębny podręcznik dla kontroli i zarządzania finansowego. Termin został przesunięty uchwałą KIE na
31 marca 2003 r.;
10. Utworzenie niezbędnych jednostek administracyjnych koniecznych do monitorowania i oceny określonych działań (pkt 18) zostało przesunięte uchwałą KIE na 30 czerwca 2003 r.;
11. Utworzenie przez ministerstwa odpowiadające za poszczególne fundusze jednostek monitorująco-kontrolnych - zmiana terminu na 30 czerwca 2003 r.