W tym sklepie było najtaniej. Na podium doszło do zmian

W październiku średnia cena koszyka zakupowego spadła o 20 zł w skali miesiąca - wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA. W 8 na 13 sieci objętych badaniem, ceny badanych produktów były niższe niż przed miesiącem. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka. Jednak to inna sieć okazała się najtańszą w ubiegłym miesiącu.

Z danych GUS wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2024 r. wzrosły w ujęciu rok do roku o 5 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,3 proc. Analitycy przewidują, że w kolejnych miesiącach nastąpi kontynuacja wzrostu cen, a inflacja wyniesie nawet 5,5 proc. na początku przyszłego roku. 

"Choć najnowsze dane o inflacji wskazują na wciąż stopniowy wzrost cen w skali kraju, to z naszego najnowszego badania wynika, że w ostatnim miesiącu w 8 na 13 badanych sieci handlowych ceny nieco spadły" - komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA. W październiku spadek wyniósł 6,5 procent (20,28 zł) w porównaniu do września, a średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 288,99 zł

Reklama

W którym sklepie najniższe ceny w październiku? Zmiany na podium

Jak wynika z opublikowanego badania, największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (29,04 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach Carrefour (1,45 proc.).

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 7 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka zanotowano w sieci Kaufland, w której średnia cena koszyka w październiku 2024 r. była wyższa aż o 43,16 zł niż w 2023 r., czyli o 16 proc. 

Natomiast spadek cen zaobserwowano w 5 sklepach, były to m.in.: Makro Cash & Carry (5,15 proc.), Selgros Cash & Carry (4,55 proc.) czy E.Leclerc (3,11 proc.).  "Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 2,02 proc. z 283,27 zł w październiku 2023 r. do 288,99 zł w październiku 2024 r." - podali autorzy badania. 

Z październikowego badania wynika ASM SFA, że w ubiegłym miesiącu pozycję lidera najniższych cen zajął Lidl. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 230,09 zł. "To spadek o 50,18 proc., czyli o 17,09 proc. mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu br., należący przed miesiącem do sieci Auchan" - podano w raporcie. 

Wyliczono, że różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 1,19 zł (Biedronka) i 6,34 zł (Auchan). 

Z kolei najwyższą wartość koszyka zakupowego w październiku 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,72 zł

Te produkty zanotowały największy wzrost cen, a te spadek

Z zestawienia wynika, że w październiku 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze oraz używki i piwo. W największym stopniu zdrożały napoje - w październiku wzrost ten wyniósł 18,17 proc. 

Spadek cen odnotowały natomiast: 

  • Produkty tłuszczowe (6,50 proc.); 
  • dodatki (2,68 proc.); 
  • produkty sypkie (1,64 proc.); 
  • chemia domowa i kosmetyki (0,31 proc.). 

W przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 25 produktów w cenach minimalnych. Dalej uplasował się Auchan (7 produktów), Lidl (3) i Selgros Cash & Carry (2). W sieciach: E.Leclerc, Intermarché, Makro Cash & Carry i Netto znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych. 

Z kolei najwięcej najdroższych badanych produktów (28) można było znaleźć w sieci Netto. Dalej znalazł się: POLOmarket (11 produktów), Aldi i Intermarchė (po 7), Dino i Kaufland (po 6), Carrefour (4 produkty) oraz Selgros Cash & Carry (2). W sklepach Biedronka, E.Leclerc i Makro Cash & Carry znalazło się po 1 produkcie. 

"Z najnowszych danych GUS wynika, że inflacja znów daje o sobie znać, ale pamiętajmy, że wchodzimy właśnie w najgorętszy handlowy okres w roku. Najbliższe tygodnie poprzedzające grudniowe święta, będą obfitować w liczne promocje i akcje handlowe, a sieci będą prowadziły wiele działań, którymi postarają się przyciągnąć uwagę klientów" - posumował Kruk.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: koszyk zakupowy | ceny | Biedronka | sieć | sklepy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »