Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych

W kwietniu 2001 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,8% (wobec 0,5% w poprzednim miesiącu)

W kwietniu 2001 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,8% (wobec 0,5% 
w poprzednim miesiącu)

W kwietniu 2001 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,8% (wobec 0,5%

w poprzednim miesiącu).

W okresie styczeń-kwiecień br. ich wzrost był niższy niż przed rokiem (2,2%, wobec 4,0%). Dynamika cen konsumpcyjnych w skali roku podniosła się natomiast do poziomu notowanego w lutym br. (6,6%, wobec 6,2% w marcu br.).

Zanotowano dużo wyższy niż w poprzednim miesiącu wzrost cen żywności (1,6%). Znacznie podrożały warzywa (o 8,5%) i owoce (o 8,3%). Wzrosły także ceny ryb (o 2,6%). Więcej niż w marcu konsumenci płacili za mięso wieprzowe (o 2,7%), wędliny (o 1,1%) oraz drób (o 0,7%). Nadal obniżały się ceny mięsa wołowego (0,9%). Taniało również masło (o 3,3%), mąka (o 1,1%) oraz cukier (o 0,9%). Ceny artykułów w grupie "mleko, sery i jaja" utrzymały się na poziomie zbliżonym do zanotowanego

Reklama

w poprzednim miesiącu. Nieznacznie wzrosły ceny napojów bezalkoholowych (o 0,1%). Ceny napojów alkoholowych były wyższe o 0,6%, a wyrobów tytoniowych - o 0,5%.

Za odzież i obuwie konsumenci płacili nieco więcej niż w marcu br. (o 0,1%).

Wydatki gospodarstw domowych w zakresie mieszkania z tytułu podwyżek cen wzrosły

w kwietniu br. o 0,8%. Za gaz z sieci należało zapłacić o 6,2% więcej niż w marcu, a za energię elektryczną i centralne ogrzewanie po 0,5%. Najem mieszkania podrożał o 0,9%, a dostawa zimnej wody - o 1,4%. Niższe były natomiast ceny gazu z butli (o 4,0%) oraz opału (o 0,4%). Wyposażenie

i prowadzenie gospodarstwa domowego było droższe o 0,3%.

Opłaty związane ze zdrowiem podniesiono o 0,2%, w tym ceny urządzeń i sprzętu terapeutycznego były wyższe o 0,4%, a leków - o 0,3%. Towary i usługi dotyczące higieny osobistej podrożały o 0,4% w tym usługi salonów fryzjerskich, kosmetycznych i zakładów pielęgnacyjnych, jak również wyroby kosmetyczne i perfumeryjne - po 0,5%, a środki do mycia - o 0,3%.

Ceny w zakresie transportu wzrosły o 0,5%. Za usługi transportowe należało zapłacić o 1,7% więcej, w tym za przejazdy autobusami zamiejscowymi oraz taksówkami - o 3,2%, a środkami komunikacji miejskiej - o 0,8% więcej. Ceny paliw do środków transportu pozostały na poziomie zbliżonym do notowanego w marcu br.

Ceny artykułów i usług związanych z rekreacją i kulturą wzrosły przeciętnie o 0,1%, w tym opłaty za radio i telewizję kablową - o 1,4%, a za usługi świadczone w ramach turystyki zorganizowanej - o 0,6%. Bilety do kin, teatrów i na koncerty podrożały o 0,4%. Obniżyły się natomiast ceny sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego, akcesoriów i napraw (o 0,3%).

Według NBP, w kwietniu br. nastąpił dalszy spadek kursu dolara amerykańskiego (o 1,0%) oraz marki niemieckiej i euro (po 2,8%). Kurs dolara amerykańskiego był niższy niż w grudniu ub. roku

o 6,8%, a euro i marki niemieckiej po 7,5%.

Poniżej poszczególne składniki wskaźnika inflacji w kwietniu w porównaniu z poprzednim miesiącem, wraz z wagami stosowanymi przez
GUS przy wyliczaniu inflacji.
                       waga          IV                III
                     (w proc.)      wobec             wobec
                                III     IV 2000     II   III 2000
INFLACJA OGÓŁEM                 0,8      6,6       0,5    6,2
ŻYWNOŚĆ, NAPOJE
BEZALKOHOLOWE,
ALKOHOL I WYR.TYT.              1,3      6,4       0,5    5,8
  żywność i napoje
  bezalkoholowe        30,1     1,5      7,0       0,5    6,2
  alkohol i wyr. tyt.   6,1     0,6      4,0       0,7    3,9
ODZIEŻ I OBUWIE         5,9     0,1      1,9     - 0,2    2,3
MIESZKANIE                      0,8      9,8       1,3   10,1
  użytkowanie mieszk. i nośniki energii    19,0     0,9     11,3       1,6   11,7 w tym nośniki energii         0,9     12,1       2,2   12,2
  wyposażenie i prow.
  gosp. domowego        5,1     0,3      4,3       0,3    4,4
TRANSPORT               8,3     0,5      2,4     - 1,2    1,7 w tym paliwa                  0,0    - 2,6     - 3,4  - 3,8
_______________________
pozostałe wagi:
ZDROWIE                 4,8
ŁĄCZNOŚĆ                3,8
REKREACJA I KULTURA     6,5
EDUKACJA                1,3
RESTAURACJE I HOTELE    3,5
INNE TOWARY I USŁUGI    5,6
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wskaźniki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »