Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2000
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie br. był niższy niż przed miesiącem (0,4%, wobec 0,8%), w wyniku mniejszej dynamiki cen zarówno towarów, jak i usług.
Ceny żywności w listopadzie br. rosły znacznie wolniej niż w poprzednim miesiącu (0,3%, wobec 0,8%). Nadal jednak utrzymywał się wysoki wzrost cen warzyw świeżych (21,5%). Zanotowano natomiast mniejszy niż w październiku br. wzrost cen mięsa wołowego (1,0%), ryb (0,8%), mleka (0,4%) oraz wędlin (0,2%). Nadal obniżały się ceny cukru (o 7,4%) i ziemniaków (o 5,1%). Tańszy niż w październiku był również drób (o 0,9%), masło (o 0,8%), mąka (o 0,5%) oraz mięso wieprzowe (o 0,3%). Ceny napojów bezalkoholowych były wyższe o 0,1%.
Ceny napojów alkoholowych wzrosły w listopadzie o 0,5%, a wyrobów tytoniowych obniżyły się o 0,2%.
Wzrost cen pozostałych towarów konsumpcyjnych wyniósł 0,3% (wobec 0,8% w październiku). Mniejszy niż w poprzednim miesiącu był wzrost cen opału (1,5%). Więcej natomiast niż w październiku wzrosły ceny gazet i czasopism (o 1,3%). Wyroby kosmetyczne i perfumeryjne były droższe o 0,7%. Wzrost cen obuwia i leków wyniósł po 0,5%, a odzieży - 0,4%. Zanotowano spadek cen samochodów osobowych (o 1,4%) oraz paliw do środków transportu (o 0,4%).
Ceny usług wzrosły w listopadzie br. o 0,5% (wobec 0,9% w październiku). Na niższą dynamikę cen usług wpłynął mniejszy niż przed miesiącem wzrost opłat za najem mieszkania (0,4%) i dostawę zimnej wody (0,2%). Za centralne ogrzewanie i ciepłą wodę należało zapłacić o 0,8% więcej niż w październiku. Znacznie natomiast wzrosły opłaty za ubezpieczenia związane z transportem (o 6,0%). Droższy był także gaz z butli z dostawą (o 5,5%) oraz przejazdy autobusami zamiejscowymi i taksówkami (o 1,1%). Nadal rosły opłaty za telewizję kablową (o 0,8%). Ceny usług edukacyjnych podwyższono o 0,5%, a w zakresie rekreacji i kultury - o 0,4%.
W okresie styczeń-listopad br. ceny towarów i usług konsumpcyjnych rosły wolniej niż przed rokiem (8,2%, wobec 8,8%). Najbardziej w tym okresie podrożały usługi - o 10,7%, co podwyższyło wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem o 3,39 pkt proc. Ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły o 7,4%, a towarów nieżywnościowych (bez wyrobów tytoniowych) - o 7,1%, kształtując wskaźnik cen ogółem na poziomie wyższym odpowiednio o 2,26 pkt proc. i 2,22 pkt proc.
Mniejszy niż przed miesiącem był wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku (9,3%, wobec 9,9%), w tym zwłaszcza cen artykułów w grupie "żywność i napoje bezalkoholowe" (9,2%, wobec 10,4%).
W listopadzie br., według NBP, nastąpił spadek kursu bankowego dolara amerykańskiego (o 1,6%), jak również euro oraz marki niemieckiej (po 1,7%). W stosunku do grudnia ub. roku kurs dolara amerykańskiego w NBP był wyższy o 9,4%, a euro i marki niemieckiej - niższy po 7,5%.