Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w styczniu 2002
W styczniu 2002 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych, według wstępnych danych, były wyższe niż w grudniu ub. roku o 0,8% oraz o 3,5% - niż przed rokiem.
Wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (1,0%) wynikał m.in. ze znacznych podwyżek cen warzyw. Podniesiono również ceny masła, artykułów w grupie mleko, sery i jaja, a także tłuszczów roślinnych. Niewielki wzrost cen dotyczył mięsa cielęcego i wołowego. Utrzymała się tendencja spadkowa cen drobiu. Nieco tańsze były także wędliny. Wzrosły ceny napojów alkoholowych oraz wyrobów tytoniowych.
Mniej niż w grudniu ub. roku natomiast konsumenci płacili za obuwie i odzież.
Wydatki gospodarstw domowych z tytułu podwyżek cen towarów i usług związanych
z mieszkaniem wzrosły w styczniu br. o 1,1%. Dużo więcej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili za najem mieszkania. Znacznie podniesiono także opłaty za usługi kanalizacyjne, dostawę zimnej wody oraz wywóz śmieci. Wzrosły opłaty za energię cieplną oraz ceny opału.
Ceny w zakresie transportu były wyższe niż w grudniu ub. roku o 0,7%. Po spadku notowanym w trzech poprzednich miesiącach, w styczniu br. nieco wzrosły ceny paliw. Więcej należało również zapłacić za przejazdy komunikacją miejską. Podrożały samochody osobowe.
Spośród towarów i usług związanych z łącznością, podwyższono ceny usług pocztowych.
Odnotowano relatywnie wysoki wzrost cen artykułów i usług związanych z rekreacją
i kulturą, w tym zwłaszcza opłat dotyczących radia i telewizji sieciowej oraz kablowej. Podniesiono również ceny gazet i czasopism, a także książek.
Więcej niż ceny konsumpcyjne wzrósł w styczniu br., według NBP, kurs dolara amerykańskiego (1,3%), a mniej - euro (0,3%).