Wyjaśnienie dot. autostrady A4
STALEXPORT SA odpowiadając na liczne zapytania dotyczące powodów opóźnienia w realizacji programu dostosowania Autostrady A-4 .
STALEXPORT SA odpowiadając na liczne zapytania dotyczące powodów opóźnienia w realizacji programu dostosowania Autostrady A-4 na odcinku Katowice-Kraków do odpłatności, obejmującego m.in. budowę ekranów akustycznych wyjaśnia, co następuje:
Istotną przyczyną opóźnień są nieprecyzyjne zapisy Umowy koncesyjnej podpisanej w dniu 19.09.1997 roku. Z punktu widzenia konsorcjum bankowego, wyrażającego zamiar sfinansowania prac obejmujących m.in. ochronę środowiska - były one na tyle niejasne, że nie dawały satysfakcjonującej banki - gwarancji kredytowej.
W tej sytuacji STALEXPORT SA rozpoczął z Agencją Budowy i Eksploatacji Autostrad w Warszawie, negocjacje ukierunkowane na zmianę określonych postanowień, w myśl których Skarb Państwa udzieliłby koncesjonariuszowi szerszych gwarancji. Wysiłki obu stron zostały uwieńczone podpisaniem w dniu 20.09.2001 roku, Aneksu nr 4 do Umowy koncesyjnej, który stanowi w chwili obecnej, podstawę do sfinalizowania negocjacji z bankami w celu uzyskania zamknięcia finansowego.
Opóźnienie w realizacji zadań obejmujących m.in. budowę około 20 km ekranów akustycznych, wynikało jedynie z powodu braku uzyskania zamknięcia finansowego związanego z nieprecyzyjnymi zapisami w Umowie koncesyjnej, a nie ze złej woli Koncesjonariusza. STALEXPORT SA jest w posiadaniu niezbędnych rozwiązań projektowych w zakresie budowy ekranów akustycznych,
Stwierdzamy z całą stanowczością, iż Koncesjonariusz - Spółka STALEXPORT SA, jest przygotowana do realizacji postanowień zapisanych w Umowie koncesyjnej, w tym dotyczących ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa podróżnych.
Mając na uwadze zbliżającą się zimę oraz fakt znaczącego stopnia skomplikowania negocjacji z bankami uważamy, iż rozpoczęcie prac związanych m.in. z ochroną środowiska, w tym budowy ekranów akustycznych, będzie miało miejsce od połowy 2002 roku,
Przypominamy, że koncesja jaką uzyskał STALEXPORT SA była pierwszą
w kraju i w chwili jej przyznania nikt w Polsce nie miał w tym zakresie doświadczeń. Zarówno dla Skarbu Państwa, jak i dla Koncesjonariusza było to działanie pionierskie. Doświadczenia, jakie obie strony uzyskały w wyniku negocjacji z bankami, z firmami budowlanymi, z przedstawicielami władz lokalnych oraz z klientami-użytkownikami Autostrady - pozwolą zapewne na wypracowanie w przyszłości doskonalszych zapisów w kolejnych umowach koncesyjnych, lepiej dopasowanych do wymogów wszystkich zainteresowanych. Doskonalsze zapisy z pewnością pozwolą uniknąć opóźnień
w realizacji postanowień umowy koncesyjnej.