Wzrosły wydatki operatorów na reklamę

1,3 mld zł wydały - według stawek cennikowych - sieci komórkowe na reklamę w 2007 roku. Pozwoliło to im zdobyć ok. 4,7 mln nowych klientów.

Ubiegłoroczny wzrost liczby użytkowników sieci komórkowych do ok. 41,5 mln aktywnych kart SIM okupiony był wysokimi wydatkami na reklamę. Według szacunków GP wyniosły one - bez upustów - ok. 1,3 mld zł, czyli o ponad 70 proc. więcej niż rok wcześniej. Według firmy Expert Monitor, w 2006 roku firmy na reklamę wydały 755 mln zł. Największe kwoty pochłonęła w 2007 roku reklama telewizyjna, która według danych AGB Nielsen Media Research kosztowała - bez upustów - 825,3 mln zł. Upusty w telewizjach wynoszą nawet do 50 proc.
Największe kwoty - po blisko 400 mln zł - wydały Pol- komtel i Polska Telefonia Cyfrowa. Ci dwaj operatorzy byli też liderami w wydatkach na reklamę telewizyjną. Wydali odpowiednio 267,9 mln zł i 248,9 mln zł. Z szacunków GP wynika, że PTC zdobyło w 2007 roku ok. 770 tys. nowych klientów, zaś Polkomtel - ok. 1,7 mln.

Rynkowy lider - PTK Centertel - na reklamę wydał w 2007 roku ok. 300 mln zł, z czego 187,5 mln zł na reklamę w TV. Z naszych szacunków wynika, że w ostatnich 12 miesiącach zdobył ok. 1,4 mln klientów.

P4, ubiegłoroczny debiutant na rynku telefonii komórkowej, na reklamę wydał ok. 200 mln zł, z czego 121 mln zł na reklamę telewizyjną. Sieć, która ruszyła w połowie marca, w końcu roku miała - według szacunków GP - ok. 850 tys. użytkowników.

Z naszych szacunków wynika, że zdobycie jednego nowego klienta najwięcej - ok. 500 zł - kosztowało PTC, zaś najmniej - ok. 210 zł - PTK Centertel. Średnio pozyskanie jednego klienta oznaczało wydanie na reklamę ok. 275 zł. Rok wcześniej było to 99 zł.

Tomasz Świderek

Współpraca Michał Fura

Reklama
Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: sieci komórkowe | wydatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »