Dostosuj się albo zgiń
Choć nic nie wskazuje na to, że galerie handlowe trzeba będzie zamykać, to na pewno zarządców czekają w najbliższym czasie duże zmiany. Obecnie do galerii bardziej przyciąga nas możliwość spędzenia tam wolnego czasu, np. pójście na fitness lub wypicie kawy ze znajomymi, niż zrobienie zakupów. W odpowiedzi na potrzeby konsumentów powstał więc nowy typ galerii - galeria społecznościowa.
Społecznościowe, czyli jakie?
- Obserwujemy od ostatnich 5 lat zwiększenie funkcji gastronomicznej i rozrywkowej na rynku centrów handlowych w Polsce. Galerie tego typu znajdują się zazwyczaj na terenach poprzemysłowych, dodatkowo kontakt z klientami odbywa się za pomocą nowoczesnych technologii - podkreśla w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Marta Mikołajczyk-Pyrc´, dyrektor Pionu Nieruchomości Handlowych w Dziale Zarządzania Nieruchomościami i Aktywami Savills.
Galerie społecznościowe w Polsce
Jak wynika z raportu Savills, prekursorem galerii społecznościowych w Polsce był Stary Browar w Poznaniu, gdzie w jednym miejscu zostały połączone zakupy i sztuka. Manufaktura w Łodzi czy Galeria Kazimierz w Krakowie to inne przykłady tego typu rozwiązań. Natomiast cechy 100-proc. galerii społecznościowej spełnia warszawska Hala Koszyki, gdzie funkcję handlową zredukowano do minimum i skupiono się na podkreśleniu gastronomicznego charakteru obiektu.