Zakupy w centrach handlowych przestają nas interesować. Jaka przyszłość czeka galerie?
Galerie handlowe, jak sama nazwa wskazuje, kojarzą się nam głównie z zakupami. Jednak rozwój branży e-commerce, jak również zmiana stylu życia Polaków sprawiły, że coraz częściej kupujemy w internecie. Jaki los czeka zatem galerie handlowe? Czy niebawem przestaną istnieć?
Choć nic nie wskazuje na to, że galerie handlowe trzeba będzie zamykać, to na pewno zarządców czekają w najbliższym czasie duże zmiany. Obecnie do galerii bardziej przyciąga nas możliwość spędzenia tam wolnego czasu, np. pójście na fitness lub wypicie kawy ze znajomymi, niż zrobienie zakupów. W odpowiedzi na potrzeby konsumentów powstał więc nowy typ galerii - galeria społecznościowa.
- Obserwujemy od ostatnich 5 lat zwiększenie funkcji gastronomicznej i rozrywkowej na rynku centrów handlowych w Polsce. Galerie tego typu znajdują się zazwyczaj na terenach poprzemysłowych, dodatkowo kontakt z klientami odbywa się za pomocą nowoczesnych technologii - podkreśla w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Marta Mikołajczyk-Pyrc´, dyrektor Pionu Nieruchomości Handlowych w Dziale Zarządzania Nieruchomościami i Aktywami Savills.
Jak wynika z raportu Savills, prekursorem galerii społecznościowych w Polsce był Stary Browar w Poznaniu, gdzie w jednym miejscu zostały połączone zakupy i sztuka. Manufaktura w Łodzi czy Galeria Kazimierz w Krakowie to inne przykłady tego typu rozwiązań. Natomiast cechy 100-proc. galerii społecznościowej spełnia warszawska Hala Koszyki, gdzie funkcję handlową zredukowano do minimum i skupiono się na podkreśleniu gastronomicznego charakteru obiektu.