Założenia do budżetu na 2003r. - wg M. Belki

Wydatki budżetowe zostały określone wg zasady ministra Marka Belki .inflacja plus jeden procent..

Wydatki budżetowe zostały określone wg zasady ministra Marka Belki .inflacja plus jeden procent..

We wtorek 2 lipca Rada Ministrów przyjęła założenia do przyszłorocznego budżetu. Dochody państwa zostały ustalone na poziomie 149,5 mld zł

(39,6% planowanego na przyszły rok PKB), wydatki na 192,5 mld zł (45,3%). Przy tych wielkościach założony deficyt finansów publicznych kształtuje się

na poziomie 43,0 mld zł, czyli 5,5% PKB. Jednocześnie rząd zakłada ograniczenie deficytu ekonomicznego do poziomu 4,5% PKB wobec 5,0% w br.

zakładając  zmniejszenie zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego do 0,4% PKB  poprawę wyniku funduszy pozabudżetowych do 0,1% PKB

Reklama

Wydatki budżetowe zostały określone wg zasady ministra Marka Belki .inflacja plus jeden procent.. Zgodnie z założeniem średniorocznej inflacji na

poziomie 3,0% w przyszłym roku, oznacza to powiększenie tegorocznych wydatków o 4,0%. W tej sytuacji deficyt budżetowy jest wielkością rezydualną,

określaną po odjęciu od tak ustalonych wydatków, wielkości uzyskanych wpływów wynikających z założeń makroekonomicznych i podwyższenia

niektórych stawek podatkowych.

Wydatki budżetowe

Wg założeń przyrost wydatków państwa ma koncentrować się na trzech zasadniczych obszarach:

 podwyższenie budżetu MON do 15,3 mld zł do wielkości 1,95% PKB.

 zwiększenie wydatków na wynagrodzenia w jednostkach sfery budżetowej o 4,0%,

 dotacja do Funduszu Pracy w wysokości 6,1 mld zł (w 2002 - 3,6 mld zł.).

Wg założeń do budżetu przyrost wymienionych wyżej wydatków wyczerpuje przewidywaną na rok 2003 kwotę wzrostu wydatków budżetu

państwa. Autorzy zakładają, że w trakcie dalszych prac struktura założonych wydatków ulegnie zmianie. Należy podkreślić, że przyjęcie limitu wzrostu

wydatków państwa na poziomie .inflacja plus jeden procent. nie oznacza, że wydatki poszczególnych resortów wzrosną w tym samym tempie, mogą

nastąpić przesunięcia pomiędzy poszczególnymi ministerstwami. Na uwagę zasługuje także fakt wyłączenia z projektu budżetu bezzwrotnej pomocy z

Unii Europejskiej, która powinna być współfinansowana ze źródeł budżetowych. Ponieważ nie zostały one wskazane w projekcie, trudno określić jak MF

zamierza rozwiązać ten problem.

Dochody budżetu

W roku 2003 dochody budżetu państwa mają wzrosnąć nominalnie o 3,0%. Wpływy do budżetu mają zostać zwiększone głównie dzięki wzrostowi

wpływów podatkowych (nominalnie o 3,3%), przy czym największy wzrost planowany jest z tytułu wpływów z podatków pośrednich (wpływy z tytułu VAT

mają być nominalnie większe o 6,3%). Jedną z koncepcji mającej na celu zwiększenie wpływów z podatku od towarów i usług jest podniesienie stawki

podstawowej VAT (obecnie 22%), bądź zniesienie stawek preferencyjnych VAT, zwłaszcza w rolnictwie. Po stronie dochodowej budżetu proponowane są

następujące zmiany:

 obniżkę stawki opodatkowania podatkiem od osób prawnych z obecnie obowiązujących 28% do 24%, ubytek dochodów z tego tytułu ma być

zrekompensowany wzrostem wpływów z tytułu VAT, akcyzy i PIT.

 przyspieszenie tempa naliczania amortyzacji, przez wprowadzenie 30%-owej stawki amortyzacyjnej od środków trwałych w pierwszym roku

podatkowym, co oznacza ubytek 0,9 mld zł dla budżetu państwa.

Prognozy MF dotyczące wpływów z wprowadzonych w tym roku obciążeń podatkowych kształtują się następująco:

 dodatkowe wpływy w wysokości 0,7 mld zł z tytułu ryczałtu od przychodów z kapitałów pieniężnych,

 zasilanie w wysokości 0,8 mld zł z wpłaty akcyzy za energię elektryczną,

W 2003r. będzie kontynuowana dotychczasowa polityka obniżania realnego obciążenia stawkami akcyzy na wyroby alkoholowe, poprzez utrzymanie

ich na nominalnym poziomie z 2002r.Prognozowane wpływy z PIT kształtują się na poziomie o 0,7% wyższym nominalnie od poziomu z 2002r., a

dochody z podatku od osób prawnych mają być nominalnie niższe o 0,4%.

Wśród dochodów niepodatkowych uwagę zwraca prognozowany wysoki wzrost wpłaty z zysku NBP (o 44,6% nominalnie). Oczekiwana przez rząd

wielkość wpłaty to 2,84 mld zł, wobec szacowanej przez bank centralny wielkości 2,38 mld zł. (różnica w tym przypadku wynosi 0,46 mld zł na

niekorzyść budżetu).

Uważamy, że przyjęte założenia do budżetu na rok 2003 należy ocenić jako ostrożne. Pomimo tego faktu, założony deficyt na poziomie 5,5% PKB

(deficyt ekonomiczny-4,5% PKB) stanowi ważną przeszkodę na drodze do uzdrowienia finansów publicznych i kształtuje się na poziomie wyższym od

oczekiwań rynkowych.

Pomimo .zakotwiczenia. wydatków publicznych na poziomie wyższym o jeden procent od inflacji, istnieje groźba znacznego

wzrostu zadłużenia jednostek pozabudżetowych oraz niespełnienia kryteriów konwergencji, narzuconych przez traktat z Maastricht.

W kontekście odejścia z rządu min. Marka Belki powstaje pytanie, czy jego następca, prof. Kołodko będzie skłonny kontynuować dotychczasową

politykę budżetową. Należy podkreślić, iż z powodu szczupłości pola manewru, szczególnie po stronie pozyskiwania dochodów. Obawy, że nowy minister

będzie chciał stymulować wzrost gospodarczy poprzez zwiększenie popytu i deficytu budżetowego wydają się nieuzasadnione. W świetle wypowiedzi

premiera Leszka Millera, który stwierdził że .założenia do projektu budżetu są przyjęte przez radę ministrów, a nie ministra finansów i dalej będą

obowiązywać. należy oczekiwać niewielkich korekt i przesunięć po stronie poszczególnych wydatków i dochodów oraz utrzymania ogólnych założeń

budżetu (wysokości wydatków i deficytu budżetowego).

Sam profesor Kołodko stwierdził, że będzie prowadził politykę .zmian i kontynuacji, z tym, że

więcej będzie kontynuacji.. Zapewnił także, że będzie .dbał o stabilizację finansową, aby przekształcić ją w stabilność..

W sierpniu ustawa budżetowa powinna trafić do poszczególnych resortów, które powinny przygotować i odesłać propozycje własnych

budżetów, tak aby projekt trafił pod obrady Sejmu we wrześniu. W zaistniałej sytuacji można spodziewać się, że prace nad tegorocznym budżetem mogą

zostać opóźnione o dwa do trzech tygodni potrzebnych min. Kołodce do opracowania własnej wersji ustawy.

Założenia makroekonomiczne do budżetu przygotowanego na rok 2003 oraz na lata 2004-2005.
                 Jedn. 2001   2002 prognoza 2003 założenia 2004 prognoza 2005 prognoza
PKB               %    101,0        101,0     103,1          104,9         105,4
PKB             mld zł 721,6        741,8     786,3          846,7         916,3
(ceny bież)
Popyt kraj.%            98,1        103,3     103,1          105,0         105,6
Spożycie og.      %    101,8        100,7     102,8          103,5         103,9
Akumulacja        %     86,4         94,6     105,7          112,8         113,1
CPI(śred.)        %    105,5       102,5      103,0          103,0         103,1
Stopa bezrobocia  %     17,4        19,2       18,7           17,5          15,7
Kurs walutowy
PLN/USD (śred.) PLN     4,09     4,09-4,16  4,02-4,22     4,15-4,35      4,32-4,54
PLN/EUR (śred.) PLN     3,67     3,87-3,94  4,02-4,23     4,15-4,36      4,32-4,55
Stopa ref(śred)  %      15,9         8,8        7,2            6,0           4,9
Rachunek obr. mln USD  -7 166      -8 192     -9 925        -10 956       -12 460
Saldo obr. 
Bieżących/PKB    %      -4,1        -4,5       -5,0           -5,2          -5,7
Deficyt ek.      %      -4,8        -5,0       -4,5           -3,8          -2,8
PKO Bank Polski S.A.
Dowiedz się więcej na temat: dochody | Belka | inflacja | PKB | jeden procent | procent | Plus | VAT | Belek | deficyt | wydatki budżetowe | stawki | wydatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »