Zawrotne obniżki cen w sklepach, klienci przecierają oczy. Ekspert: To zwyczajna gra
"Wojna cenowa" Biedronki z Lidlem nabiera rumieńców. W ostatnich dniach portugalski dyskont postanowił obniżyć ceny kilku produktów do niespotykanych dotąd poziomów - np. 10 jaj można było kupić za zaledwie 2,99 zł. W odpowiedzi, na podobny krok zdecydowała się również niemiecka sieć. Klienci sklepów łapią się za głowy i pytają, czy to stały trend i czekają nas trwałe obniżki? Ekonomiści nie mają jednak złudzeń. - To element gry rynkowej - uważa Piotr Soroczyński. Deflacja na razie ma nam nie grozić - trzeba pamiętać, że przed nami zdjęcie tarczy antyinflacyjnej VAT.
"Wojna cenowa" Biedronki z Lidlem rozpoczęła się na początku roku, kiedy portugalski dyskont Jerónimo Martins ogłosił obniżkę cen 60 produktów. Na ten ruch dłużny nie pozostał Lidl, który przecenił jeszcze więcej artykułów - obniżki dotknęły aż 300 produktów. Na działanie konkurenta po raz kolejny postanowiła odpowiedzieć Biedronka, tnąc ceny łącznie 360 artykułów.
To jednak był tylko wstęp do totalnej rywalizacji. Biedronka zaczęła rozsyłać SMS-y do swoich klientów, sugerując w nich, że jest sklepem tańszym od konkurencyjnego Lidla. Do tego doszły banery z podobną treścią, które wiszą już praktycznie przed każdym sklepem w całej Polsce.
Z ostatnich doniesień wynika, że Lidl postanowił pozwać Biedronkę, a plakatami ma zająć się komornik sądowy.
W minionym tygodniu klientów sklepów Biedronka zszokowały obniżki cen kilku produktów - sięgnęły one nawet kilkudziesięciu procent, a ceny osiągnęły niespotykany do tej pory poziom. I tak:
- Ser gouda w plastrach, 150 g kosztował 1,49 zł (cena obniża o 66 proc.);
- Kilogram marchewki - 1,49 zł (o 62 proc. mniej);
- Kilogram fileta z piersi z kurczaka klasy A - 8,95 zł (59 proc. mniej);
- Kilogram jabłek polskich - 1,49 zł (50 proc. mniej);
- 10 jajek - 2,99 zł (64 proc. mniej).
Co ważne, na początku obniżki nie były obarczone promocją tylko w przypadku wielosztuk (Kup 2, 3 gratis) czy tylko dla użytkowników karty Moja Biedronka.