Zwycięzca nie zawsze wygrywa
Stacje telewizyjne coraz częściej próbują konkursami sms-owymi zachęcić widzów do oglądania ich programów. Aby jednak cieszyć się z wygranej, trzeba uważnie zapoznać się z regulaminem konkursu. Niestety zdarza się, że zawiera on niedozwolone postanowienia, które pozwalają organizatorom np. zmienić nagrodę.
Przed wzięciem udziału w konkursie powinniśmy zapoznać się z zasadami gry, które ustalił jego organizator. - Konsument ma prawo do jasnej, rzetelnej i nie wprowadzającej w błąd informacji. Konkursy nie są wyjątkiem i obowiązek przedstawienia o nich informacji ciąży na organizatorach - mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). - Regulamin musi zostać uczestnikowi udostępniony w taki sposób, aby mógł on się zapoznać z jego postanowieniami jeszcze przed przystąpieniem do konkursu - wyjaśnia Marcin Błaszczyk, prawnik w Kancelarii Renata Urowska i Wspólnicy.
Natomiast Małgorzata Cieloch tłumaczy, że umieszczenie w siedzibie organizatora, na stronie internetowej lub w materiałach promocyjnych warunków konkursu stanowi wypełnienie prawa do informacji.
Niestety, często zdarza się, że regulaminy zawierają zapisy, które naruszają prawa uczestników konkursu.
Jakie warunki muszą spełniać regulaminy ? Jakim przepisom podlega organizacja konkursów sms-owych ? Jak ścigane są naruszenia tych przepisów ? Jakie obowiązki ciążą na uczestnikach konkursów ? Czy uczestnicy konkursów mogą złożyć do organizatora reklamację?
Więcej: Gazeta Prawna 2.10.2008 (193)
Małgorzata Kryszkiewicz