Przejście z umowy o pracę na umowę B2B u tego samego pracodawcy. Czy się opłaca?

Umowa B2B (business to business) to rodzaj umowy cywilnoprawnej zawieranej pomiędzy przedsiębiorcami
Umowa B2B (business to business) to rodzaj umowy cywilnoprawnej zawieranej pomiędzy przedsiębiorcami123RF/PICSEL

Czym jest umowa B2B?

Zobacz również:

    Zalety umowy B2B

    1. Wyższe wynagrodzenie: załóżmy, że pracownik w tej chwili zarabia 10 000 złotych netto. Całkowity koszt pracodawcy wynosi zatem około 18 tysięcy złotych. Gdyby tę samą kwotę wypłacał on na podstawie umowy B2B, dochód pracownika wynosiłby na zasadach ogólnych około 12 tysięcy złotych, na podatku liniowym 12 500 złotych, a na ryczałcie, przy założeniu, że właściwa stawka dla jego usług to 8,5 proc., ponad 14 tysięcy złotych. Formę opodatkowania przedsiębiorca może wybrać dowolnie, aczkolwiek są tu haczyki: jeśli przedsiębiorca świadczy usługi na rzecz byłego pracodawcy to przez dwa lata (w roku, w którym pracuje na etacie, i w kolejnym) wykluczony jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a przez rok podatek liniowy (można skorzystać z tej formy od roku następującego po roku podatkowym, w którym rozwiązano umowę o pracę). Kwoty są policzone, uwzględniając, że przedsiębiorca będzie odprowadzał pełne składki ZUS (a w przypadku świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy ma taki obowiązek).
    2. Możliwość rozliczania kosztów: Jeśli przedsiębiorca nie wybierze jako formy opodatkowania ryczałtu, to może rozliczać w firmie koszty związane z prowadzoną działalnością, na przykład zakup komputera lub telefonu, co obniży mu podatek do zapłaty.
    3. Możliwość odliczania VAT: Jeśli będzie czynnym podatnikiem VAT, będzie mógł odliczać VAT od zakupów związanych z działalnością, w tym na przykład od zakupu paliwa.
    4. Z perspektywy pracodawcy umowa B2B zapewnia łatwość w rozliczaniu współpracy, która sprowadza się jedynie do opłacenia faktury i wrzucenia jej w koszty. Jest to oszczędność na obsłudze kadrowej, ponieważ nie trzeba już rozliczać wynagrodzenia pracownika, nie trzeba rozliczać za niego składek ZUS i podatków. Jest też dużo mniej formalności związanych z taką umową, nie ma na przykład okresu wypowiedzenia, jeśli oczywiście się go nie zawrze w umowie.

    Wady umowy B2B

    1. (Dla pracownika): warunki samozatrudnienia nie są w żaden sposób regulowane przez Kodeks pracy, a więc nie obowiązują tu ochrona stanowiska pracy, urlop wypoczynkowy czy dodatki stażowe. Te kwestie mogą jednak zostać uzgodnione z pracodawcą i uwzględnione w umowie.
    2. Pracownik musi sam prowadzić swoją księgowość, co jest dla niego utrudnieniem w porównaniu do umowy o pracę.
    1. Nie każdą formę opodatkowania można wybrać: na dwa lata (w roku, w którym pracowało się na etacie, i w kolejnym) wykluczony jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a na rok podatek liniowy (można skorzystać z tej formy od roku następującego po roku podatkowym, w którym rozwiązano umowę o pracę);
    2. Nie można skorzystać z ulgi na start (jeśli zatrudnienie miało miejsce w okresie dwóch lat przed rozpoczęciem działalności), obniżonych składek ZUS przez 24 miesiące, ani z Małego ZUS-u Plus. Trzeba od razu zacząć płacić standardowe składki na ubezpieczenie społeczne, które w tym momencie wynoszą ponad 1700 złotych.

    Ryzyko

    Zobacz również:

    Wojska USA w Polsce. Dowódca wskazuje priorytety we wzajemnej współpracyINTERIA.PL
    Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?