Deweloperzy wciąż czekają na eldorado

Wbrew pozorom sytuacja deweloperów notowanych na warszawskiej giełdzie w II kwartale nie poprawiała się znacząco. Z właśnie opublikowanych wyników finansowych wynika, że mają problem z poprawianiem marży brutto ze sprzedaży, co związane jest z ograniczoną liczbą sprzedanych notarialnie mieszkań.

Lepiej jest na poziomie zysku netto, na który korzystnie wpływają na przykład jednorazowe transakcje, czy przeszacowania wartości posiadanych nieruchomości. Łączne przychody 9 dużych giełdowych deweloperów podniosły się w II kwartale do 915,1 mln zł z 912,2 mln zł rok wcześniej.

Zysk brutto ze sprzedaży spadł do 189,7 mln zł z 224,1 mln zł w II kwartale 2009 r., a czysty zarobek zwiększył się do 142,8 mln zł z 41,1 mln zł rok wcześniej. Szczególne powody do zadowolenia miał Budimex Nieruchomości, który znacząco poprawił wyniki finansowe na każdym poziomie rachunku zysków i strat. Bardzo dobrze zaprezentował się również LC Corp.

Reklama

Sprzedaż niekoniecznie większa niż w I kwartale

Część notowanych na warszawskim parkiecie deweloperów w II kwartale wyraźnie zwolniła jeśli chodzi o liczbę podpisywanych aktów notarialnych z klientami (tylko w takiej formie sprzedane mieszkania uwzględnia się obecnie w przychodach). I tak na przykład, Budimex Nieruchomości sprzedał w II kwartale 263 mieszkania wobec 372 mieszkań w trzech pierwszych miesiącach tego roku (bez uwzględnienia rezygnacji).

W przypadku Dom Development spadek był mniejszy i wyniósł 30 lokali (330 wobec 360). Regres zanotował również J.W. Construction. W tym wypadku wyniósł kilkanaście mieszkań (270 w II kwartale wobec 286 w I kwartale). Wzrost zanotowały natomiast Gant oraz Polnord. Znacząco wyniki w segmencie sprzedaży mieszkań poprawił też LC Corp.

Z bieżących doniesień wynika, że miesiące wakacyjne dla niektórych firm były bardzo udane. Polnord informował, że w sierpniu sprzedał 131 mieszkań. W całym roku chce by było to ponad 800 sztuk. Na przyszły rok zakłada wyraźne przyspieszenie, do 1400 lokali.

Teraz ma w budowie 2000 mieszkań, a prace przy 400 kolejnych ruszą do końca roku. Gant w tegorocznych planach ma sprzedaż 1000 mieszkań. Budimex Nieruchomości w II kwartale w przedsprzedaży zbył 311 mieszkań.

Przedsprzedaż w I kwartale wynosiła 181 sztuk. Spółka ma blisko 700 mieszkań w ofercie do sprzedania. Na koniec 2009 r. było to ponad 1300. J.W. Construction miał w budowie ponad 2600 mieszkań i blisko 600 lokali gotowych do sprzedania.

Marże topnieją

Jedynie Polnordowi udało się w II kwartale poprawić marżę brutto ze sprzedaży w porównaniu z sytuacją, jaka miała miejsce rok wcześniej. W jego przypadku podniosła się z 11,4 proc. w II kwartale 2009 r. do 14,9 proc. obecnie. Budimex Nieruchomości odnotował zniżkę z 27,7 proc. do 16,5 proc., J.W. Construction z 29,5 proc. do 27,4 proc., a Dom Development z 27 proc. do 26,8 proc.

Przy porównywaniu marż warto pamiętać, że struktura sprzedaży poszczególnych deweloperów może różnić się miedzy sobą i odmienne mogą być proporcje pomiędzy dochodami uzyskiwanymi z segmentu mieszkaniowego i komercyjnego (duży udział dochodów z najmu wykazuje LC Corp, typowymi deweloperami powierzchni komercyjnych są GTC, czy Echo).

Marża brutto ze sprzedaży obrazuje relację zysku brutto ze sprzedaży do przychodów. Tym samym daje wyobrażenie o tym, o ile cena mieszkania przewyższa koszty jego wybudowania (kupna gruntu, materiałów, robocizny).

W sporym uproszczeniu można przyjąć, że narzucane przez deweloperów marże są pochodną popytu na mieszkania i konkurencji na rynku. Z danych za II kwartał widać, że warunki do działania pozostawiają jeszcze wciąż wiele do życzenia. Tworzy to jednocześnie korzystnie warunki do zakupu mieszkań.

Katarzyna Siwek

Home Broker
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »