Zwykłe centra handlowe to za mało. Klienci chcą dziś czegoś ekstra

Współczesny klient centrum handlowego jest dużo bardziej wymagający niż jeszcze 10 lat temu. Oczekujemy nie tylko szerokiej oferty handlowej, ale dużego wachlarza usług najróżniejszego typu. Ostra konkurencja między wielkimi obiektami handlowymi sprawia, że galerie przestają być tylko miejscem zakupów. Stają się po prostu miejscem spędzania czasu - z ofertą rekreacyjną, społeczną, a nawet kulturalną.

Badania preferencji klientów potwierdzają, że Polacy "nasycili" już swój głód nowymi centrami handlowymi i galeriami. Gości takich obiektów dziś ciężko czymś zachwycić, a i zmieniają się same preferencje zakupowe. Znów - w zakresie artykułów spożywczych - doceniamy małe osiedlowe sklepy, które są dla nas wygodniejsze i pozwalają zaoszczędzić czas. Z kolei jeśli chodzi o ofertę modową, drogerie itp., tu bardzo silną konkurencją dla centrów są zakupy przez internet.

Z tego powodu zarządcy dużych obiektów handlowych dziś stawiają na zupełnie nieoczekiwane, niebanalne funkcjonalności, które mogą przyciągnąć klientów. Za przykład można wskazać choćby... bibliotekę. Placówka dla fanów czytelnictwa działa już w centrum handlowym Manhattan w Gdańsku. Miłośnicy czytania niedługo po książki udadzą się również do Centrum Handlowego Forum w Gliwicach.

Reklama

W centrach handlowych pojawiają się także m.in. biura coworkingowe, czy siedziby organizacji społecznych. Do szerokiej oferty można dodać placówki pocztowe, bankowe, duży wachlarz usług, na który stawiają już nawet centra typu outlet. Klientów ma przyciągnąć również np. rozbudowana oferta rekreacyjna - siłownia, salon fitness oraz rozrywkowa - poza kinem i pasażem restauracyjnym, także m.in. place zabaw dla dzieci z udziałem profesjonalnych opiekunów i różnymi dedykowanymi zajęciami, czy też darmowa sieć Wi-Fi na terenie obiektu.

Rywalizacja toczy się też na poziomie oferty stricte handlowej. By się wybić, trzeba pokazać coś więcej niż tylko sieciówki. Dlatego w centrach coraz częściej pojawiają się firmy znane na lokalnym rynku. Takim debiutom sprzyja m.in. fakt, że starsze obiekty są zmuszone rywalizować wysokością czynszów. Te stają się dostępne dla miejscowych podmiotów. Silne lokalne marki budują w ten sposób swoje sieci sprzedaży.

Jest to korzystne dla obu stron, bowiem centra dziś w dużo większym stopniu chcą akcentować swoją lokalność i przywiązanie do miejscowości oraz społeczności. Przykład udanej i wyróżnionej akcji marketingowej miał miejsce w centrum NoVa Park w Gorzowie, nagrodzony w prestiżowym konkursie - Solal Marketing Awards w kategorii "Wspieranie frekwencji w centrum". Doceniono udany projekt współpracy z miejscowym klubem żużlowym - Stal Gorzów.

Coraz bardziej wymagający rynek wymusza też realizację ambitnych nowych projektów inwestycyjnych. By w większym stopniu zapewnić przypływ klientów, stawia się na projekty mieszane - łączące kilka funkcji. Obecnie silnym trendem, w dużej mierze dzięki aktywizacji deweloperskiej PKP, jest łączenie funkcji np. dworca kolejowego czy autobusowego z galerią handlową. Inna tendencja to budowa nieruchomości komercyjnych, które oprócz części handlowej będą miały też biura, ale również np. część kulturalną i publiczną.

Inwestycje często nawiązują, albo wykorzystują starszą zabudowę. W modzie są rewitalizacje, czy nawet odbudowy historycznych obiektów. W Warszawie do najciekawszych projektów tego typu czy to biurowych czy handlowych należą: Dzielna 60, rewitalizacja Bazaru Różyckiego, projekt Bohema zakładający rewitalizację dawnej fabryki kosmetyków na Pradze, fabryki Norblina na Woli, czy też fabryki wódek Koneser. Do tego samego trendu zaliczają się również odbudowy - choćby projekt nowego pasażu Simonsa, czy też Centrum Marszałkowska - nowa nieruchomość biurowo-handlowa w miejsce dawnego Domu Towarowego Sezam.

Nowe nieruchomości komercyjne wpisują się w działania miastotwórcze, rewitalizacje zabytkowych budynków, tworzenie nowych przestrzeni publicznych. Wokół centrów pojawiają się place zabaw, parki, tereny zielone, deptaki.

Inwestycje często nawiązują do historii miejsca, zabytkowej zabudowy itp. W Gdańsku za przykład można wskazać chociażby Forum Radunia w Gdańsku, które realizowane jest w ramach rewitalizacji historycznych obszarów miejskich - Targu Siennego i Rakowego. W ramach projektu powstanie m.in. Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które stanowić będzie główny punkt informacji turystycznej.

Na coraz trudniejszym rynku centra handlowe muszą stawiać na działania oryginalne, a starsze obiekty powinny się modernizować, o ile chcą sprostać wymogom silnej konkurencji.

Marcin Moneta

WGN Nieruchomości
Dowiedz się więcej na temat: miejscem | handel | ekstra | centra handlowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »