50 centrów obsługi do dyspozycji podatnika
Od jednego do kilku na województwo - tyle zostało uruchomionych centrów obsługi, w których można załatwić sprawy związane z podatkami bez względu na to, skąd jest podatnik. Najwięcej, bo aż 9 takich miejsc, jest w woj. wielkopolskim.
Działające od 1 września br. centra obsługi podatników ułatwiają podatnikom dostęp do usług administracji podatkowej. Jak? Centra przyjmują każdego podatnika bez względu na właściwość miejscową jego organu podatkowego. A to oznacza, że np. przedsiębiorca z Warszawy, który pojechał na spotkanie z kontrahentem do Wrocławia, nie będzie się musiał wracać do stolicy, żeby załatwić jakąś sprawę z fiskusem - przykładowo złożyć podanie, uzyskać zaświadczenie, podrzucić deklarację podatkową albo wybrane dokumenty z obszaru akcyzy, czy nawet złożyć ZUS-owskie dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe.
Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia nr 58 Ministra Finansów z dnia 28 sierpnia 2015 r. centra obsługi znajdziemy w 50 urzędach skarbowych na terenie całego kraju. Najwięcej mają ich Mazowsze, Wielkopolska oraz Dolny Śląsk.
Oprócz załatwiania codziennych formalności, centra obsługi pomagają też osobom, które planują wystartować z własnym biznesem. Zadaniem centrów jest bowiem również udzielanie wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym właśnie przyszłym przedsiębiorcom.
Pomoc sprowadza się do zapoznania podatnika z prawami i obowiązkami wynikającymi z polskiego systemu podatkowego - przede wszystkim z terminami składania deklaracji i regulowania zobowiązań z fiskusem. Centra informują też o różnicach między poszczególnymi formami opodatkowania biznesu, pokazują, jak wypełnić internetowy wniosek do CEIDG oraz rozdają broszury informacyjne dotyczące obowiązków podatkowych przedsiębiorcy.
Katarzyna Miazek