Jak odroczyć, rozłożyć na raty lub umorzyć podatek z PIT za 2013 r.?

>Osoby, które muszą odprowadzić do urzędu skarbowego spore kwoty z tytułu rocznego rozliczenia podatku dochodowego, mogą ubiegać się o udzielenie ulgi w ich spłacie. Można uzyskać odroczenie płatności, układ ratalny, a w szczególnych sytuacjach - umorzenie długu. Trzeba jednak wykazać, że nie ma innego sposobu na rozliczenie się z fiskusem.

Ważne uzasadnienie

Trwa okres składania przez podatników podatku dochodowego rocznych rozliczeń za 2013 r. Minął już termin dostarczenia PIT-28. Osoby, które muszą złożyć PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 lub PIT-39, mają natomiast czas do końca kwietnia br., aby wywiązać się z tego obowiązku. Niejednokrotnie z zeznania wynika podatek do zapłaty. Osoby, które nie są w stanie uregulować należnej kwoty, mogą zwrócić się do urzędu skarbowego o przyznanie ulgi w jej spłacie. Form pomocy jest wiele. Przed upływem terminu płatności podatku można złożyć wniosek o odroczenie tego terminu lub rozłożenie spłaty na raty. Zaległości podatkowe mogą być natomiast objęte odroczeniem, układem ratalnym albo umorzeniem.

Reklama

Podstawą udzielenia pomocy jest wniosek. Podatnik powinien sprecyzować, jaka ulga ma być mu przyznana, jakiego podatku dotyczy i na jakich warunkach chciałby go uregulować (chociaż urząd skarbowy nie jest związany tymi wskazaniami). Wniosek trzeba uzasadnić. Niezbędne jest wykazanie, że za przyznaniem ulgi przemawia ważny interes podatnika lub interes publiczny. Na korzyść wnioskodawcy przemawiają takie okoliczności, jak brak możliwości zarobkowania ze względu na chorobę, utrata majątku w wyniku klęsk żywiołowych, ochrona miejsc pracy itp.

Wyjątkowo restrykcyjnie są traktowane prośby o umorzenie zaległości podatkowych. Urzędy skarbowe niechętnie godzą się na takie rozwiązanie. Umorzenie danin oznacza bowiem rezygnację z części wpływów budżetowych. Większe szanse na pozytywne rozpatrzenie mają wnioski o odroczenie płatności podatku lub zawarcie układu ratalnego. Osoby ubiegające się o takie ulgi powinny jednak - poza przedstawieniem swojej sytuacji życiowej - wykazać, że mają w przyszłości realne szanse na spłatę zobowiązań wobec fiskusa.

Przytaczane argumenty należy uwiarygodnić odpowiednimi dokumentami. Mogą to być: zaświadczenie o dochodach, odcinek renty, zaświadczenie o korzystaniu z opieki społecznej, dokumenty świadczące o konieczności ponoszenia sporych wydatków na leczenie itp.

Dodatkowe wymogi

Osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą spełnić dodatkowe wymogi. W ich przypadku brane są pod uwagę również regulacje dotyczące pomocy publicznej. Przedsiębiorcy mogą otrzymać ulgę: stanowiącą pomoc de minimis, niestanowiącą pomocy publicznej lub stanowiącą pomoc publiczną na określone cele, np. na szkolenia. We wniosku trzeba sprecyzować rodzaj pomocy.

Kliknij i pobierz darmowy program PIT 2013

Większość przedsiębiorców ubiega się o pomoc de minimis. Łączna wartość takiej pomocy nie może przekraczać równowartości 200 tys. euro brutto w ciągu ostatnich 3 lat podatkowych, a w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego - 100 tys. euro brutto. Chodzi o bieżący rok podatkowy oraz dwa poprzedzające go lata. Przedsiębiorcy, którzy o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych ubiegają się w 2014 r., biorą więc pod uwagę wartość pomocy de minimis uzyskanej w 2014 r., 2013 r. i 2012 r.

Osoby wnioskujące o ulgę stanowiącą pomoc de minimis muszą do wniosku dołączyć wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej we wspomnianym okresie albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis bądź oświadczenie o jej nieuzyskaniu. Trzeba również złożyć, w formie urzędowego formularza, wykaz informacji o swojej sytuacji ekonomicznej, działalności gospodarczej i uzyskanej pomocy.

Decyzja fiskusa

Złożenie wniosku wszczyna postępowanie podatkowe w sprawie przyznania ulgi. Urzędnicy weryfikują wniosek i dołączone do niego dokumenty. Nie poprzestają jednak na zawartych w nich informacjach. Sprawdzają przyczyny uniemożliwiające spłatę zobowiązania podatkowego i dokładnie analizują sytuację materialno-finansową podatnika. Mogą wezwać do uzupełnienia wniosku, złożenia wyjaśnień lub przedłożenia dodatkowych dokumentów.

Postępowanie podatkowe kończy się decyzją - niekoniecznie pozytywną dla podatnika. Rozstrzygnięcia w sprawach dotyczących ulg w spłacie zobowiązań podatkowych mają charakter uznaniowy. Nawet jeśli występują przesłanki przemawiające za przyznaniem ulgi, czyli ważny interes podatnika lub interes publiczny, urzędnicy nie są zobowiązani do jej udzielenia.

Od niekorzystnej decyzji urzędu skarbowego przysługuje odwołanie do izby skarbowej. Jeżeli postępowanie odwoławcze nie przyniesie zmiany rozstrzygnięcia, można wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Przykład wniosku o udzielenie ulgi w spłacie podatku
Bartosz Opilski
ul. Polna 48
64-400 Międzychód
PESEL: 70101578941
Międzychód, 1.04.2014 r.
Naczelnik Urzędu Skarbowego
w Międzychodzie
ul. Piłsudskiego 2
64-400 Międzychód

Wniosek o rozłożenie zapłaty podatku na raty

Na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) wnoszę o rozłożenie na raty zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych wykazanego w wysokości 600 zł w PIT-38 za 2013 r.

Uzasadnienie

W PIT-38 za 2013 r., składanym w związku ze zbyciem papierów wartościowych, wykazałem podatek do zapłaty w wysokości 600 zł. Nie jestem jednak w stanie uregulować go w całości w terminie (do 30 kwietnia 2014 r.). Po sprzedaży akcji zabezpieczyłem co prawda środki na zapłatę podatku, ale musiałem je przeznaczyć na pokrycie bieżących wydatków oraz kosztów leczenia i rehabilitacji żony. Do 30 maja 2013 r. prowadziłem działalność gospodarczą, ale zamknąłem ją z powodu złej koniunktury. Od dwóch miesięcy jestem zatrudniony na umowę o pracę (na czas określony). Moja miesięczna pensja wynosi około 1.540 zł. Nie są to jednak dochody stałe (część wynagrodzenia to prowizja).


dowód: zaświadczenie o zarobkach


Moja żona od wielu lat nie pracuje. W listopadzie 2013 r. przeszła udar mózgu. Oszczędności musiałem przeznaczyć na rehabilitację i zakup sprzętu ułatwiającego jej poruszanie. Dodatkowo wydaję miesięcznie około 300 zł na jej lekarstwa.


dowód: orzeczenia lekarskie, kserokopie faktur na zakup leków, kserokopie faktur na zakup sprzętu rehabilitacyjnego


Mając powyższe na uwadze wnoszę o rozłożenie zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, wykazanego w PIT-38 za 2013 r., na 3 miesięczne raty (płatne po 200 zł). Ze względu na moją obecną sytuację jest to harmonogram możliwy do zrealizowania.

Bartosz Opilski

W załączeniu:

1) zaświadczenie o zarobkach,

2) orzeczenia lekarskie, kserokopie faktur na zakup leków, kserokopie faktur na zakup sprzętu rehabilitacyjnego.

autor: Małgorzata Żujewska
Gazeta Podatkowa nr 27 (1068) z dnia 2014-04-03

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: podatki | PIT | Rozliczenie PIT | rozliczenie podatków | Gazeta Podatkowa | na raty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »