Jak złożyć zeznanie PIT przez internet?
W ubiegłym roku tylko PIT-37 można było przesłać przez internet bez potrzeby opatrywania go bezpiecznym podpisem elektronicznym. W tym roku w ten sposób można złożyć również PIT-36, PIT-36L, PIT-38 oraz PIT-39. Co trzeba zrobić, aby e-zeznanie dotarło do urzędu skarbowego?
Krok 1: Wymogi techniczne
Dużym zainteresowaniem w ubiegłym roku cieszyła się możliwość złożenia PIT-37 w formie elektronicznej przez osoby nieposiadające bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. W tym roku formuła ta została rozszerzona na inne zeznania. Bez bezpiecznego e-podpisu można złożyć następujące zeznania za 2009 r.: PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39. W ten sam sposób można również przesłać niektóre załączniki. Są to: PIT/B, PIT/D, PIT-2K, PIT/M, PIT/O, PIT/ZG, PIT/Z, SSE-R.
Osoby, które chcą skorzystać z tej możliwości rozliczenia się z fiskusem, muszą mieć komputer, dostęp do Internetu i odpowiednie oprogramowanie. E-zeznanie można wypełnić i złożyć na dwa sposoby: poprzez pobranie interaktywnego formularza albo poprzez ściągnięcie aplikacji desktopowej. I w jednym, i w drugim przypadku muszą być spełnione określone wymogi techniczne. Aby wypełnić i pobrać interaktywny formularz zamieszczony na stronie internetowej serwisu e-deklaracje, trzeba mieć zainstalowany w komputerze system Windows (2000, XP, Vista lub 7), uprawnienia administratora systemu operacyjnego, program Adobe Reader w wersji co najmniej 8.1.4 oraz wtyczkę do niego.
Proces instalowania i korzystania z interaktywnego formularza upraszcza specjalna aplikacja e-Deklaracje Desktop. Wystarczy zainstalować ją na swoim komputerze. Aby działała, potrzebne są: środowisko uruchomieniowe Adobe Air, zainstalowana wtyczka Flash Player w wersji minimalnej 9.0.115 oraz Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4. Aplikacja desktopowa działa pod systemami Windows, Linux, Mac OS.
Potrzebne programy lub linki do nich są dostępne na stronie www.e-deklaracje.gov.pl. Ściąga się je bezpłatnie.
Krok 2: UPL-1 dla małżonków
Zeznanie przez Internet, bez konieczności opatrywania go bezpiecznym podpisem elektronicznym, mogą również przesłać rozliczający się wspólnie małżonkowie. W ich przypadku jednak komputer, odpowiednie oprogramowanie i dostęp do sieci to nie jedyne warunki, jakie muszą być spełnione. Niezbędne jest jeszcze pełnomocnictwo udzielone jednemu małżonkowi przez drugiego do podpisania zeznania w jego imieniu. Upoważnienie udzielane jest temu, kto we wspólnym zeznaniu figuruje jako podatnik.
Pełnomocnictwo do podpisania zeznania należy złożyć w formie papierowej. Nie można przesłać go przez Internet. Pełnomocnictwo składa się na druku UPL-1(druk ten możesz pobrać klikając w link pod artykułem). Pełnomocnictwo to jest wolne od opłaty skarbowej. Należy zanieść je lub wysłać do urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników. W przypadku wspólnego rozliczenia małżonków będzie to w praktyce urząd skarbowy właściwy dla podatnika podatku dochodowego na ostatni dzień ubiegłego roku.
Pełnomocnictwo powinno być złożone przed wysłaniem wspólnego zeznania. Małżonkowie, którzy tego nie zrobią, nie muszą jednak obawiać się, że urząd skarbowy uzna ich PIT za nieważny. Zostaną po prostu wezwani do dostarczenia pełnomocnictwa.
Nie ma potrzeby wystawiania pełnomocnictwa, jeżeli małżonek składający zeznanie ma ważne upoważnienie do podpisywania e-deklaracji w imieniu swojego współmałżonka, np. przy okazji rozliczenia za 2008 r. zostało mu ono udzielone bezterminowo.
Krok 3: Wypełnienie formularza
Interaktywny formularz zeznania pobiera się ze strony www.e-deklaracje.gov.pl. Osoby, które zainstalują aplikację desktopową, nie muszą tego robić. Po jej uruchomieniu klikają po prostu na ikonkę "Katalog formularzy". Z listy formularzy wybierają ten, który chcą złożyć. Na dzień oddania gazety do druku nie ma jednak na niej PIT-36. Ministerstwo Finansów informuje, że zostanie on dodany w następnym wydaniu aplikacji desktopowej. Do złożenia PIT-36 bez kwalifikowanego e-podpisu można wykorzystać formularz interaktywny.
Z wypełnianiem zeznania nie powinno być większych problemów. Wystarczy "najechać" kursorem na wybraną pozycję, aby wyświetlił się krótki opis pola i podpowiedź, co należy wpisać. Plusem jest ponadto to, że automatycznie dokonywane są wyliczenia.
Krok 4: Wysłanie zeznania
Po wypełnieniu zeznania zostaje już tylko jego podpisanie i wysłanie. Podpis opiera się na wybranych informacjach o podatniku. Są to: imię, nazwisko, data urodzenia, NIP, PESEL oraz kwota przychodu uzyskanego w 2008 r. Danych identyfikacyjnych nie trzeba wpisywać. Są one automatycznie przenoszone z pierwszej strony formularza zeznania. Trzeba natomiast podać kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za 2008 r. Jeżeli zeznanie nie było składane, wpisuje się "0". Skutkiem podania błędnej kwoty przychodu będzie nieprzyjęcie zeznania.
Przed wysłaniem zeznania warto jeszcze sprawdzić jego poprawność. Aby to zrobić, wystarczy kliknąć odpowiedni przycisk. Jeżeli są nieścisłości, pojawi się komunikat o błędach. Jeżeli formularz został wypełniony poprawnie, można go wysłać. Po wysłaniu automatycznie generowany jest numer referencyjny. Nie należy go jednak utożsamiać z potwierdzeniem faktu rozliczenia się z fiskusem. Dopiero Urzędowe Poświadczenie Odbioru stanowi dowód i potwierdza termin złożenia zeznania. Pobiera się je na podstawie numeru referencyjnego. Urzędowe Poświadczenie Odbioru wyświetli się tylko wtedy, gdy przetwarzanie dokumentu zostanie zakończone poprawnie - pojawi się napis: "status 200". Można zapisać je na dysku komputera lub wydrukować.
autor: Małgorzata Żujewska
Gazeta Podatkowa Nr 630 z dnia 2010-01-21