Kiedy wydatki na imprezy okolicznościowe stanowią koszt

Jednym z zagadnień, które najczęściej wywołuje spory pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi jest rozróżnianie wydatków na reklamę i wydatków związanych z reprezentacją. To rozróżnienie jest o tyle istotne, że w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów można zaliczać tylko te pierwsze.

Jednym z zagadnień, które najczęściej wywołuje spory pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi jest rozróżnianie wydatków na reklamę i wydatków związanych z reprezentacją. To rozróżnienie jest o tyle istotne, że w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów można zaliczać tylko te pierwsze.

W praktyce spory sprowadzają się do różnej kwalifikacji wydatków związanych z organizacją imprez, przyjęć okolicznościowych, bankietów itp. Organy podatkowe stoją na stanowisku, że z reprezentacją będziemy mieli zawsze do czynienia, gdy wydatki ponoszone są w celu wykreowania pozytywnego wizerunku podatnika, uwydatnienia pozycji rynkowej, oraz możliwości biznesowych oraz mają charakter okazałości i wystawności.

Takie stanowisko zajął też Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 3 VII 2009 r. (sygn.: IPPB5/423-188/09-2/DG).

Reklama

W stanie faktycznym, na tle którego wydano w/w interpretację Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania i sprzedaży czasopism. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje cykliczne imprezy okolicznościowe, w trakcie których ogłaszane są wyniki konkursów dotyczących osób, wydarzeń lub produktów. W związku z organizowanymi imprezami Wnioskodawca ponosi określone wydatki, takie jak koszty czasu antenowego, koszty wynajmu i przygotowania sali, koszty organizacji bankietu, koszty podróży dla części z zapraszanych gości oraz ich zakwaterowania, koszty stylizacji (makijażu, fryzur) dla gwiazd lub osób prowadzących uroczystość itp.

W związku z powyższym zwrócono się do organu podatkowego z pytaniem, czy wszystkie wydatki związane z organizacją imprez okolicznościowych takie jak m.in.: koszty wynajęcia sali i jej przygotowania, koszty bankietu, koszty zakwaterowania gości, koszty podróży, koszty stylizacji stanowią koszty uzyskania przychodów.

W ocenie Spółki wszystkie wydatki związane z organizacją plebiscytu są niewątpliwie ponoszone w celu uzyskania przychodów. Poprzez organizowanie plebiscytów Spółka promuje swoją działalność wydawniczą co przynosi realne korzyści dla Spółki w postaci zwiększonej ilości egzemplarzy sprzedawanych czasopism. Imprezy te są odpowiednio nagłaśniane w mediach i zawsze nawiązują do konkretnego tytułu prasowego, co ma na celu zwiększenie rozpoznawalności danego tytułu prasowego, a tym samym konkurencyjności czasopisma na rynku. W przypadku Spółki, celem organizowanych imprez nie jest dążenie do poprawy wizerunku lecz promocja prowadzonej przez Spółkę działalności wydawniczej. Imprezy te wpisane są bowiem w element działań marketingowych Spółki, których celem jest zwiększenie sprzedaży wydawanych czasopism.

Tymczasem Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż w stanie faktycznym zarysowanym we wniosku zastosowanie będzie miał art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: updop), który uznaje, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W związku z tym, że updop nie podaje legalnej definicji terminu reprezentacja, stosując wykładnię językową należy uznać, iż wydatki na reprezentację to koszty, jakie podatnik ponosi w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwydatnienia swojej pozycji rynkowej, oraz możliwości biznesowych.

Jak zauważył organ celem organizowanych przez Wnioskodawcę imprez jest zwiększenie poczytności i sprzedawalności wydawanych przez Spółkę gazet i czasopism, a zatem zwiększenie przychodów Spółki. Jednakże okoliczność ta nie stanowi wyłącznej przesłanki decydującej o zaliczeniu tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z wolą ustawodawcy przedstawioną w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop wydatki na reprezentację jeżeli nawet wpływają na zwiększenie przychodu to nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Nie możliwe jest też zdaniem organu zakwalifikowanie kosztów poniesionych na organizację bankietów jako kosztu reklamy Spółki. Celem reklamy jest bowiem podawanie informacji o towarach i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. "Wydatki poniesione na organizację bankietu oraz bankiet ma charakter promocji spółki poprzez stworzenie jej pozytywnego wizerunku.

Takie zaś działania, mają charakter reprezentacji tj. kreowania pozytywnego wizerunku firmy. O ile bowiem reklama zmierza do przedstawienia walorów atrakcyjności oferowanych towarów, zachęcania do ich nabywania, o tyle wydatki związane z promowaniem wizerunku firmy należy zaliczyć do kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

Pozostałe natomiast wydatki tj. koszty wynajęcia sali i jej przygotowania, koszty zakwaterowania gości, koszty podróży, koszty stylizacji, organ uznał za mogące stanowić koszt uzyskania przychodu, jeżeli nie mają charakteru reprezentacji (okazałości czy wystawności).

Marcin Parulski

Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Dowiedz się więcej na temat: impreza | wydatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »