MF: 617 mln zł z 1 proc. podatków trafiło do OPP

Ponad 13 mln osób przekazało 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego (OPP); w sumie otrzymały one 617 mln zł; to o 60 mln więcej niż rok temu - wynika z informacji resortu finansów. Najwięcej, 144 mln zł, otrzymała Fundacja Dzieciom Zdążyć z Pomocą.

Fundacja Dzieciom Zdążyć z Pomocą pozostaje rekordzistą niezmiennie od kilku lat. Następne w kolejności OPP otrzymały od podatników ponad 100 mln zł mniej: Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym "Słoneczko" - 25 mln zł, Avalon - Bezpośrednia Pomoc Niepełnosprawnym - 20 mln zł i Fundacja "Rosa" - 12 mln zł.

Organizacji, które w tym roku wsparli podatnicy, jest ponad 8,1 tys. Najmniejsza otrzymana kwota wyniosła 1,30 zł.

Jak podkreślają eksperci najwięcej pieniędzy trafia na organizacje zajmujące się ochroną zdrowia, głównie tych, które bazują na systemie subkont.

Reklama

- Nie sposób nie zauważyć, że zdecydowanie najwięcej pieniędzy zbierają organizacje, które swoją działalność opierają na subkontach indywidualnych. W efekcie mechanizm, który miał być sposobem na realizację pożytku publicznego, staje się drogą do wspierania - jak niektórzy zgryźliwie komentują - pożytku prywatnego - podkreślił Ignacy Dudkiewicz z portalu ngo.pl.

- Co więcej, o tym, który z beneficjentów danej organizacji - na przykład wspierającej chore dzieci - otrzyma pomoc i w jakiej wysokości, często nie decyduje sprawiedliwy system dystrybucji, lecz zdolność mobilizacji znajomych i wysokość ich zarobków - dodał.

Ten trend potwierdzają badania Stowarzyszenia Klon/Jawor na temat motywacji podatników, przekazujących 1 proc. podatku. Podatnicy zapytani o powód odpisu na taki, a nie inny cel, najczęściej wskazują chęć pomocy konkretnej osobie - znajomej lub poleconej przez znajomych (39 proc.). Drugą najczęściej pojawiającą się motywacją jest osobista znajomość organizacji lub jej działaczy (14 proc.).

- Nie takie było założenie 1 proc., bo chodziło raczej o wspieranie działań wielu organizacji, również tych małych, lokalnych. Najwyraźniej nie mają one wystarczającej siły przebicia, by dotrzeć z komunikatem o swoich działaniach do podatników. Ci zaś, nie będąc świadomi znaczenia małych organizacji dla rozwoju swojej lokalnej społeczności, przekazują pieniądze tym, którzy głośniej zabiegają o wsparcie - oceniła Dorota Pieńkowska, szefowa funduszu PAFPIO, który doradza i wspiera organizacje sektora non-profit.

- Mimo wszystko cieszy fakt, że co roku coraz więcej podatników decyduje się na przekazanie 1 proc. dla OPP. Pamiętajmy, że przekazując 1 procent nie ofiarujemy nic z własnej kieszeni. Są to pieniądze i tak należące już do państwa - podkreśliła Pieńkowska.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: PIT | ulgi podatkowe | organizacje pożytku publicznego
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »