Nowe założenia w sprawie podatku: Biedronka zyska, stracą polskie sieci?

13 kwietnia Biedronka zaoszczędziła w godzinę blisko pół miliarda złotych. Jak? Według rządowej wersji podatku handlowego, z godz. 16 sieć miała płacić 800 mln zł daniny rocznie. Potem jednak rząd pokazał inną wersję i de facto zmniejszył jej podatek do 350 mln zł. Na zmianie i na całym podatku stracą za to średniej wielkości polskie sieci handlowe.

Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk przyszedł do Sejmu na konsultacje z handlowcami z propozycją progresywnego podatku z trzema stawkami. Premiowała ona małe i średnie firmy.

Jak wynika z wyliczeń money.pl, głównymi płatnikami podatku w tej formie byłyby duże sieci handlowe. Biedronka zapłaciłaby rocznie ok. 830 mln zł, Lidl 220 mln zł, Tesco 213 mln zł. Powyżej 100 mln zł musiałyby też wysupłać Kaufland czy Auchan. Taka propozycja funkcjonowała jednak tylko przez godzinę.

Pod koniec konsultacji z sieciami handlowymi minister Kowalczyk stwierdził, że najbardziej optymalna propozycja to podatek liniowy ze stawkę 0,9 proc. oraz bardzo wysoką kwotą wolną od podatku w

Reklama

wysokości 204 mln zł rocznie (17 mln zł miesięcznie). Dodał, że to ta wersja najprawdopodobniej trafi do prac parlamentarnych.

Co to zmienia? Przede wszystkim dużo mniejszą daninę mają płacić duże sieci super- i hipermarketów oraz dyskonty. Biedronka rocznie musiałaby zapłacić już tylko 350 mln zł handlowego, czyli 479 mln zł mniej. Lidl zaoszczędził w godzinę ponad 120 mln zł - podatek wyniesie dla niego 102 mln zł. A Tesco zamiast 213 mln zł zapłacić powinien 99 mln zł.

Na zmianie stracą natomiast średniej wielkości polskie sklepy. Od kilkuset tysięcy do ponad miliona złotych więcej zapłacą m.in. Alma, Piotr i Paweł, Neonet czy Emperia (marka Stokrotka). [...]

Pobierz za darmo program PIT 2015

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »