PIT-y mailem, bez podpisu elektronicznego

PIT-y za zeszły rok będzie można wysyłać mailem bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego - dowiedział się nieoficjalnie reporter Daniel Matolicz z redakcji ekonomicznej RMF FM FM. Nowe przepisy mają wejść w życie już od marca.

Dziś podatnicy też mogą skorzystać z drogi komputerowej, ale robi to bardzo niewielu z nich, bo za wyrobienie podpisu elektronicznego trzeba zapłacić kilkaset złotych. Za półtora miesiąca będzie wystarczać dostęp do Internetu.

Ministerstwo Finansów chce zrezygnować z konieczności posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego przy składaniu e-deklaracji. Zdaniem Ministerstwa Finansów, brak tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest jedną z głównych przeszkód małej popularności

elektronicznych rozliczeń z fiskusem.

Tymczasem 1 stycznia tego roku została rozszerzona do ponad 80 lista deklaracji podatkowych, które można przesyłać drogą elektroniczną. Z danych resortu na 1 grudnia 2008 r. wynika, że liczba deklaracji składanych drogą elektroniczną z miesiąca na miesiąc rośnie, jednak jest ich ciągle mało. W styczniu ubiegłego roku w ten sposób podatnicy złożyli 131 deklaracji podatkowych, ale w 

Reklama

listopadzie już ok. 13,5 tysiąca. Dane te dotyczą deklaracji i załączników do nich. Najczęściej składane drogą elektroniczną są podstawowe deklaracje VAT, czyli VAT-7. Firmy złożyły ich ponad 45,6 tys. Załączników ORD-ZU (uzasadnienie do składanych korekt deklaracji) złożono 4,4 tys., niemal tyle samo deklaracji PIT-11 o zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych przez płatników.

Według Ministerstwa Finansów, e-deklaracje składa prawie 16 tys. podatników. Zawiadomienia o chęci elektronicznego rozliczania się złożyło ponad 22 tys. podatników.

Wiceminister finansów Andrzej Parafianowicz przyznał w odpowiedzi na interpelację poselską z połowy listopada ub.r., że obowiązek stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego, ze względu na koszty związane z jego stosowaniem, ogranicza dostępność usług świadczonych podatnikom poprzez serwis internetowy www.e-deklaracje.gov.pl

Lista deklaracji i zeznań podatkowych, które można składać w formie elektronicznej, systematycznie powiększa się. Oferta ta skierowana jest do wszystkich podatników - zarówno firm, jak i osób prywatnych. Aby jednak z niej skorzystać, należy dysponować e-podpisem. To zaś kosztuje. Co można zrobić, jeśli nie ma się ochoty w niego inwestować?

RMF/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »