Podatki: Obniżka VAT to krach małych sklepów? Dyskonty szykują ofensywę
Obniżka podatku wzmocni sieci dyskontów, zmniejszając konkurencyjność drobnego handlu.
"Rzeczpospolita" napisała, ze rząd liczy, że obniżka przysporzy mu zwolenników. Stąd aktywna promocja pomysłu: w sklepach obowiązkowo mają się znaleźć informacje o niej. "Nie do końca jednak precyzyjne, ponieważ zerowa stawka obejmie tylko produkty opodatkowane teraz na 5 proc. Tych z 23-proc. VAT - już nie. W efekcie statystyczny konsument zyska może kilkanaście złotych miesięcznie. Przy tak szybko zmieniających się cenach i drożejącej w dwucyfrowym tempie żywności te 5 proc. będzie mało zauważalne, do tego wielu producentów czy handlowców wykorzysta okazję, by kosztem obniżki nieco poprawić własne marże" - czytamy.
Dodaje, że wielkie sieci, z dyskontami na czele, rozegrają to po swojemu. W końcu mają większe możliwości wyegzekwowania obniżek od dostawców. Dziś kontrolują 38 proc. rynku, ale zapewne jeszcze zyskają. "Ofensywa marketingowa już ruszyła. Lidl już poinformował, że zetnie ceny 1 lutego - w przypadku jego oferty dotyczy to 2 tys. artykułów" - napisano.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Jak ocenia gazeta, konsumenci ruszą do sieci dyskontowych, bo ceny rosną rekordowo. "Z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH, Grupę Blix i Hiper-Com Poland wynika, że w grudniu zakupy promocyjne w sklepach były droższe o 21,9 proc. niż rok wcześniej. Najmocniej zdrożały tłuszcze - niemal 70 proc., nabiał czy mięso - ponad 20 proc." - podano w "Rz".