Sama koperta nie wystarczy
Twierdzenie, że odwołanie zostało wysłane w kopercie wraz z wnioskiem nie stanowi dowodu wniesienia odwołania przed organem podatkowym.
Organy podatkowe wydały decyzję wymiarową za 1999 rok, która została doręczona w trybie zastępczym w drodze ogłoszenia publicznego. Podatniczka dowiedziała się, że organy podatkowe wydały decyzję i postanowiła ją zakwestionować. Ponieważ upłynął 14-dniowy termin odwołania, sporządziła ona wniosek o przywrócenie terminu do jego złożenia. Organy podatkowe się nim nie zajęły. Wskazały, że podatniczka nie dopełniła obowiązku złożenia odwołania wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu. Zgodnie z Ordynacją podatkową, podatnik, który występuje o przywrócenie terminu do złożenia odwołania, musi jednocześnie złożyć odwołanie.
Podatniczka wskazywała, że odwołanie zostało złożone. Było w kopercie przesłanej do organu podatkowego pocztą, listem poleconym. Organ nie dał wiary tym twierdzeniom. Potwierdził, że w kopercie był wniosek i cztery załączniki w postaci zwolnień lekarskich. Odwołania w niej jednak nie było. Koperta nie była opisana, z treści wniosku nie wynikało także, że załącznikiem do niego jest odwołanie.
Sprawa trafiła na wokandę sądu administracyjnego, który oddalił jej skargę. Racji podatniczce nie przyznał też NSA. Oddalając skargę kasacyjną, sąd wyjaśnił, że skarżąca nie przedstawiła dowodów wysłania odwołania. Samo powołanie się na fakt wysłania listu pocztą nie potwierdza jej zawartości. Organ podatkowy nie kwestionował zresztą, że list został złożony na poczcie. Wskazywał za to, że w kopercie nie było odwołania. W ocenie sądu organ nie miał powodu uznać, że odwołanie zostało złożone wraz z wnioskiem. Ani w treści wniosku, ani w opisie koperty taka informacja się nie pojawia. Nie można mieć więc pretensji do organu, który stwierdził, że w kopercie odwołania nie było.
Wyrok jest prawomocny.
Sygn. akt II FSK 428/07
Aleksandra Tarka