Spacja zepsuje wszystko

Wysłanie pocztą papierowej deklaracji, która zawiera błędy formalne, np. pisarskie, oznacza skuteczne wypełnienie obowiązku podatkowego. W przypadku deklaracji elektronicznej ta zasada nie obowiązuje.

Podatnicy, którzy zrobią błędy formalne w e-deklaracji nie mogą jej skutecznie dostarczyć fiskusowi. Jeśli w formularzu pojawi się niepotrzebna spacja, system e-Deklaracje nie przyjmie jej.

Wymagający system

Wprowadzenie możliwości przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną miało ułatwiać podatnikom złożenie deklaracji i zeznań. I faktycznie, nie trzeba już iść na pocztę lub do urzędu, żeby wypełnić ten obowiązek. Problem polega na tym, że system e-Deklaracje wprowadza wymogi, których brak w przypadku deklaracji papierowych. O ile w deklaracji papierowej podatnik może sobie pozwolić na błędy formalne, takie jak np. błąd pisarski, a nawet na niewielkie błędy rachunkowe, o tyle system e-Deklaracje nie przyjmie deklaracji, w której znajdzie się niepotrzebna spacja lub data w niewłaściwym formacie. Paradoksalnie system przyjmie formularz z błędami rachunkowymi, ponieważ podatnik sam oblicza i wpisuje kwoty do formularza.

Reklama

Jeśli jednak podatnik wstawi spację tam, gdzie nie powinien, to system uzna, że e-deklaracja została złożona nieprawidłowo. W konsekwencji podatnik nie będzie mógł skutecznie wypełnić obowiązku złożenia deklaracji. Zdaniem doradcy podatkowego Krzysztofa Podsiadło obecna funkcjonalność systemu e-Deklaracje może budzić wątpliwości.

- Gwarancje procesowe podatnika czy płatnika dotyczące zachowania terminu złożenia deklaracji podatkowej na formularzu w formie pisemnej oraz deklaracji podatkowej w formie elektronicznej przesłanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinny być identyczne - uważa doradca podatkowy. Z kolei Dorota Pokrop, menedżer w zespole doradztwa podatkowego Ernst & Young, przyznaje, że w przypadkach drobnych błędów nieuzasadnione jest uznanie, że deklaracja nie została w ogóle dostarczona. Tym bardziej że w przypadku takich samych lub nawet poważniejszych błędów deklaracja papierowa zostałaby przyjęta.

Małgorzata Napiórkowska-Kubicka, doradca podatkowy w Accreo Taxand, dodaje, że sytuacja, w której system obsługujący e-deklaracje odrzuca te formularze, które zawierają błędy w postaci nadprogramowego przecinka czy spacji niewątpliwie utrudnia korzystanie z możliwości rozliczania się z urzędem skarbowym w formie elektronicznej oraz osłabia tempo upowszechniania się takiej formy rozliczeń.

- Popełnianie błędów w deklaracjach jest zjawiskiem powszechnym. Skoro nie dyskwalifikują one deklaracji składanej w papierowej formie, skutek taki nie powinien występować również w odniesieniu do deklaracji elektronicznych - podkreśla ekspert Accreo.

Ile musi czekać na potwierdzenie podatnik, który wysłał e-deklarację i jest przekonany, że wypełnił ją prawidłowo ? Co jest jednym z warunków uznania, że dokument elektroniczny został doręczony do właściwego organu ? Kiedy podatnik ma pewność, że wypełnił obowiązek złożenia deklaracji? Czy jeśli certyfikat do e-podpisu jest nieważny - można otrzymać UPO ?

Więcej: Gazeta Prawna 28.05.2008 (103) - str.11

Łukasz Zalewski

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: podatnik | deklaracja | deklaracje | błędy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »