Wydatki na wniosek o unijną dotację

Przedsiębiorcy coraz częściej i coraz chętniej korzystają z dotacji oferowanych w ramach różnych programów pomocowych finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Uzyskanie takiej dotacji wiąże się z koniecznością opracowania stosownego wniosku i dokumentacji wymaganej przez instytucje rozdzielające tę pomoc. Ponieważ rzadko który przedsiębiorca jest w stanie uporać się tą dokumentacją samodzielnie, w celu jej sporządzenia korzysta z usług wyspecjalizowanych firm doradczych. To z kolei pociąga za sobą potrzebę ponoszenia określonych wydatków. Czy można nimi obciążać koszty podatkowe?

Przedsiębiorcy coraz częściej i coraz chętniej korzystają z dotacji oferowanych w ramach różnych programów pomocowych finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Uzyskanie takiej dotacji wiąże się z koniecznością opracowania stosownego wniosku i dokumentacji wymaganej przez instytucje rozdzielające tę pomoc. Ponieważ rzadko który przedsiębiorca jest w stanie uporać się tą dokumentacją samodzielnie, w celu jej sporządzenia korzysta z usług wyspecjalizowanych firm doradczych. To z kolei pociąga za sobą potrzebę ponoszenia określonych wydatków. Czy można nimi obciążać koszty podatkowe?


Dlaczego nie?

Reklama

Do niedawna organy podatkowe upierały się, że wydatki na opracowanie dokumentacji oraz wniosku o dotację unijną nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Argumentacja przemawiająca za brakiem możliwości rozliczenia ich w kosztach była różna.

Wnioski o dotację składają zazwyczaj przedsiębiorcy chcący pozyskać środki finansowe na realizację zadań inwestycyjnych. W niektórych interpretacjach organy podatkowe wyłączając omawiane wydatki z kosztów twierdziły, że wydatki te mają w istocie charakter inwestycyjny, a ich poniesienie ma na celu wytworzenie nowego lub ulepszenie istniejącego środka trwałego. Ich zdaniem wydatki te powinny składać się na wartość początkową powstałego w przyszłości środka trwałego lub jako ulepszenie wartość tę podwyższać. Stąd w świetle art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b)-c) ustawy o pdof wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację nie podlegały rozliczeniu w kosztach uzyskania przychodu bezpośrednio. Tak uznał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 6 sierpnia 2008 r., nr IBPB1/415-385/08/KB.

W innych przypadkach organy podatkowe traktowały omawiane wydatki jako bezpośrednio związane z pozyskaniem środków finansowych, które są wolne od podatku - w przypadku osób fizycznych - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o pdof, a w przypadku podatników podatku dochodowego od osób prawnych - odpowiednio na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdop. Z tego względu, zdaniem organów podatkowych, jako ściśle związane z dochodem wolnym od podatku, nie podlegały zaliczeniu do kosztów podatkowych z uwagi na uregulowania zawarte w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o pdof i art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o pdop. Takie stanowisko możemy znaleźć m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 grudnia 2007 r., nr IBPB3/423-116/CzP oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 czerwca 2008 r., nr IP-PB3-423-635/08-2/JG.


Nieprawidłowa wykładnia

Z powyższymi interpretacjami organów podatkowych zgodzić się nie można, gdyż w świetle obowiązujących przepisów są one nieuprawnione.

Wydatków na opracowanie wniosku o dotację unijną nie można kwalifikować jako związanych z kosztami realizowanej inwestycji sfinansowanej tą dotacją, które zwiększają wartość środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych powstałych w wyniku inwestycji. Co prawda ustawowy katalog wydatków wpływających na wartość początkową środka trwałego nie ma charakteru zamkniętego, nie mniej jednak do tej wartości można wliczać wyłącznie wydatki ściśle związane z nabyciem lub wytworzeniem takiego środka. A za takie nie można uznać wydatków poniesionych na opracowanie omawianego wniosku. W konsekwencji wydatki te nie mogą zwiększać wartości początkowej środków trwałych.

Nasze wydawnictwo stało na stanowisku, że wskazane wydatki, jako dotyczące całokształtu działalności podatnika oraz związane z funkcjonowaniem firmy, należy kwalifikować do ponoszonych w celu zachowania oraz zabezpieczenia źródła przychodów. Z tego względu podlegają one zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów niezależnie od tego czy w efekcie złożenia wniosku podatnik otrzyma omawianą dotację, czy też nie. Wydatki na opracowanie i udokumentowanie wniosku o dotację z funduszy unijnych stanowią zatem koszty pośrednie i jako takie podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów podatkowych z chwilą ich poniesienia.

Nie ma również podstaw do wyłączenia ich z kosztów podatkowych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o pdof oraz odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o pdop. Z powołanych przepisów wynika bowiem, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych przez podatnika z określonych w nich dochodów (przychodów) wolnych od podatku dochodowego. Tym samym omawiane uregulowania wyłączają z kosztów podatkowych wydatki bezpośrednio sfinansowane z otrzymanych dotacji. Nie wyłączają natomiast sfinansowanych z własnych środków wydatków dotyczących opracowania wniosku o dotację, które, jak już zaznaczyliśmy, są kosztami pośrednimi dotyczącymi funkcjonowania firmy.

Wobec powyższego koszty związane z opracowaniem i udokumentowaniem wniosku o dotację unijną, pomimo tego, że dotacja jest przychodem podatnika zwolnionym od podatku, stanowią koszty podatkowe podlegające rozliczeniu w kosztach firmy w momencie ich poniesienia.


Fiskus zmienia zdanie na korzyść podatników

Jak się okazuje nasza wykładnia przepisów podatkowych była słuszna, gdyż fiskus ostatecznie zaczął zmieniać swoje podejście do omawianych kosztów.

Pod koniec ubiegłego roku pojawiły się pierwsze interpretacje przyznające podatnikom prawo do rozliczania tych wydatków w kosztach firmowych. Organy podatkowe zaczęły akceptować stanowisko podatników i przyjmować ich argumentację.

Wobec ilości wydanych interpretacji w tym zakresie, które są korzystne dla podatników, można stwierdzić, że mamy do czynienia z nową, utrwalającą się tendencją interpretacyjną. Potwierdzenie możliwości zaliczania do kosztów podatkowych wydatków związanych z opracowaniem wniosku o dotację unijną znajdziemy m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 lutego 2009 r., nr ITPB3/423-701/08/DK; Dyrektora Izby Skarbowej Katowicach z dnia 2 marca 2009 r., nr IBPBI/2/423-1230/08/PC; Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 marca 2009 r., nr ILPB1/415-1051/08-2/AA oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2009 r., nr IPPB5/423-41/09-5/AS.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),
     
  • ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).


autor: Agata Cieśla
Gazeta Podatkowa Nr 576 z dnia 2009-07-16

Dowiedz się więcej na temat: organy | Katowice | przedsiębiorcy | wydatki | firmy | koszty podatkowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »