Reklama

10 wskazówek, jak lepiej pisać teksty użytkowe

Coraz większa wszechobecność e-maili oznacza, że każdy, kto jest w biznesie - od magnatów finansowych po programistów śniących w kodach komputerowych - powinien opanować umiejętność pisania w sposób inteligentny. Prosty, jasny i precyzyjny język, a także trzymanie się kilku podstawowych reguł sztuki pisarskiej pomogą nam się lepiej komunikować i poprawią nasze perspektywy zawodowe.

- Najważniejszą cechą dobrego tekstu użytkowego jest klarowność - mówi Mignon Fogarty, twórczyni podcastu "Grammar Girl Quick and Dirty Tips for Better Writing" ("Szybkie i nieuczciwe wskazówki znawczyni gramatyki, jak lepiej pisać"). - Biznesmeni często używają wyrafinowanych, trudnych słów, by brzmieć inteligentnie. Jednak w rzeczywistości brzmi to, jakby się za bardzo starali.

Reklama

Zacznij od używania krótkich zdań oznajmujących. Nigdy nie używaj długich wyrazów, jeśli możesz je zastąpić krótkimi. (Nie potrzeby pisać "korzystać", gdy wystarczy "używać".) Bądź bezlitosny przy redakcji własnych tekstów. Usuwaj zbędne słowa.

Jak wdrożyć ruchomy czas pracy

Znaleźć pracę przez portal LinkedIn

7 najważniejszych rzeczy, by znaleźć pracę

Jak dostać najlepsze referencje

Nigdy nie używaj obcych zwrotów, terminów naukowych lub żargonu tam, gdzie możesz użyć polskiego odpowiednika. Oprzyj się chęci używania nachalnego żargonu biznesowego, nawet jeżeli od menadżera w kółko słyszysz, że musisz "eskalować" i "osiągać targety". Takie wyrażenia brzmią dumnie, jednak podobnie jak oficjalny język klubu, do którego chcesz przystąpić, nie mają żadnego sensu.

W e-mailach pisz tylko to, co chcesz powiedzieć. Najważniejszą myśl umieść w pierwszym akapicie. Jeżeli umieściłeś ją gdzieś niżej, przepisz e-mail na nowo. - Prostota nie oznacza prostoty myślenia - mówi Kara Blackburn, wykładowca komunikacji w zarządzaniu na Wydziale Zarządzania im. Sloana na Massachusets Institute of Technology. - Na początek zadaj sobie pytanie: czego chcesz od osoby, to której piszesz e-mail. Zadanie sobie takiego pytania może poprawić jasność komunikacji.

Używaj prostego języka i podawaj konkrety. Nie pisz o "obecnej sytuacji", tylko ją dokładnie wyjaśnij. Napisz, czy są to niskie morale pracowników firmy, czy śledztwo prowadzone przez SEC.

Pohamuj entuzjazm. Nie nadużywaj wykrzykników, nawet jeżeli czujesz przypływ energii lub sympatii. Zakończ list profesjonalnie brzmiącą formułą "Z pozdrowieniami" lub "Łączę serdeczne pozdrowienia".

W miarę możliwości używaj czasowników w stronie czynnej a nie biernej. Sprawiają, że tekst jest bardziej dynamiczny. Nie pisz "Spotkanie zostało poprowadzone przez Tom", tylko "Spotkanie poprowadził Tom". Nie używaj zdań wielokrotnie złożonych, bo trudno się je czyta.

Jak dostać awans

Helen Coster

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »