Aplikujący o pracę chcą zmian w ogłoszeniach. Chodzi o jedną informację
Informacja o wysokości zarobków powinna być publikowana w ogłoszeniach o pracę - opinię taką podziela 89 proc. pracowników. Tylko 12 proc. aplikujących na dane stanowisko ma zaufanie do pracodawców, którzy publikując oferty nie podają zakresów wynagrodzeń. Badanie przeprowadził Omnisurv by IQS dla No Fluff Jobs - portalu z ofertami pracy, który od początku istnienia wymaga od pracodawców podawania w ogłoszeniach wielkości zarobków.
Coraz częściej wymóg transparentności firm podczas poszukiwania przez nie nowych pracowników staje się obowiązkiem. Publikowanie w ogłoszeniach o pracę oferowanych zarobków obowiązuje już w wielu stanach w USA, m.in. w Kalifornii. Jeszcze w tym roku wymóg obejmie Nowy Jork. W lutym administracja miasta przyjęła „Nowojorską ustawę o przejrzystości płac”, której celem - jak wtedy uzasadniano - ma być wyeliminowanie dysproporcji w wynagrodzeniach i dyskryminacji poprzez zwiększenie przejrzystości i publikowanie wysokości wynagrodzeń.
Podobnych decyzji oczekują aplikujący na oferowane stanowiska pracy w Polsce. Z analizy No Fluff Jobs wynika, że zdecydowana większość - 91 proc. kandydatów - woli oferty z opublikowanymi widełkami płac, a 89 proc. uważa, że każda branża powinna publikować w ogłoszeniach o pracę zakresy wynagrodzeń. Wśród młodych, między 18. a 24. rokiem życia, takich zachowań oczekują od potencjalnego pracodawcy niemal wszyscy - 97 proc. ankietowanych.
Z większym dystansem ankietowani przez No Fluff Jobs pracownicy podchodzą do propozycji, aby informacje o przedziałach wynagrodzeń na poszczególne stanowiska były dostępne dla wszystkich osób w firmie. Pomysł spodobał się 58 proc. badanych, a nie zgodził się z nim niemal co 5. ankietowany (18 proc.) Duży odsetek - 23 proc. - stwierdziło, że nie ma w tej sprawie zdania.
Przeciwni takim praktykom pracodawcy uzasadniają, że w określonych sytuacjach firmy oferują nowym zatrudnionym wyższe wynagrodzenie niż to, które obowiązuje członków zespołu. Dzieje się tak np. w okresach niskiego bezrobocia i wysokiego popytu na pracowników w niektórych sektorach. “Ogłoszenie o pracę z zadeklarowanym wyższym wynagrodzeniem niż dotychczasowe zarobki w firmie może być problemem dla stabilności. Z firmy zaczną odchodzić niezadowoleni dotychczasowi pracownicy” - argumentują.
Portal No Fluff Jobs istnieje od 9 lat i od początku wymaga od pracodawców, aby w każdym ogłoszeniu publikowali widełki płacowe. W ubiegłym roku firma zorganizowała kampanię "Szanuj Siebie", której celem - jak informowała - była walka o poprawę standardów rekrutacyjnych. “Brak wynagrodzeń w ogłoszeniach o pracę, brak feedbacku po rozmowie, dyskryminacja ze względu na wiek czy płeć - to kluczowe wyzwania, którym czoło ma stawić ta akcja” - informował przed rokiem portal.
ew