Reklama

Biedronka napina muskuły

Sprzedaż sieci Biedronka wzrosła w I połowie 2010 roku o 18,1 proc. rdr do 8,88 mld zł. Spółka otworzyła w tym okresie 67 nowych sklepów, podtrzymuje że w całym 2010 roku sieć może się powiększyć o 150 placówek - poinformowali na spotkaniu z dziennikarzami przedstawiciele Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciela sieci Biedronka.

Sprzedaż like-for-like Biedronki wzrosła w I półroczu o 10,5 proc. Spółka tłumaczy, że na wzrost sprzedaży wpływa z jednej strony wzrost wartości koszyka, a z drugiej wzrost liczby klientów. Spółka nie przedstawia prognoz na cały rok. "Jeśli nie wydarzy się nic nieprzewidywalnego, można zakładać, że trend będzie kontynuowany" - powiedział Pedro da Silva, dyrektor generalny Jeronimo Martins Dystrybucja. JMD podtrzymuje, że do końca roku sieć Biedronka może się powiększyć o 150 placówek. "Będziemy realizować plan ekspansji. Całkowita kwota inwestycji wyniosła w tym okresie 122,4 mln euro. W drugiej połowie roku JMD zamierza także uruchomić dwa nowe centra dystrybucyjne, w Koszalinie i w Opolu. Obecnie spółka korzysta z ośmiu centrów. Da Silva powiedział, że spółka nie wyklucza przejęć. "Udział w konsolidacji rynku ma sens, gdy jest z korzyścią dla naszego rozwoju, zwłaszcza w wymiarze lokalizacji i gdy jest szansa na porozumienie co do warunków z oferentem" - powiedział da Silva. "Jest kilka ofert, jest wola, by kupować na polskim rynku, ale jeszcze się te dwa warunki nie spotkały" - dodał. Zaznaczył, że oficjalnie na ten moment na rynku nie ma nic na sprzedaż.

Reklama

"Dostrzegamy jednak, że są szanse na konsolidację" - dodał. Przychody całej grupy Jeronimo Martins wzrosły w I połowie 2010 roku o 19,6 proc. rdr do 4,043 mld euro. Sprzedaż w sklepach porównywalnych wzrosła o 8,2 proc. Jeronimo Martins Dystrybucja działa w Polsce od 1995 roku, zatrudnia ponad 27 tys. pracowników. Współpracuje z ponad 500 dostawcami. Ponad 95 proc. produktów spożywczych w Biedronce pochodzi od polskich producentów. Na koniec czerwca sieć Biedronka liczyła 1.527 sklepów w około 600 miejscowościach.

Do końca roku 150 nowych sklepów sieci

Do 2012 r. w Polsce ma być 2 tys. sklepów, obecnie jest ich 1536 w prawie 600 miejscowościach. W całym 2010 r. ma zostać otwartych 150 sklepów, w I półroczu powstało 67 nowych, co powiększyło powierzchnię handlową sieci Biedronka o 10,8 proc. W I półroczu zmodernizowano 47 sklepów. Na inwestycje w nowe sklepy i remont istniejących zostanie wydane 122,4 mln euro - dwie trzecie wszystkich inwestycji Grupy. Do końca roku mają powstać dwa nowe regionalne centra dystrybucyjne - w Koszalinie i pod Opolem. Obecnie jest ich osiem. Firma zatrudnia obecnie w Polsce 27 tys. pracowników, do końca 2012 r. chce ich mieć 30 tys.

W I półroczu 2010 r. sprzedaż wzrosła do 8,88 mld zł w przy 7,52 mld zł w pierwszym półroczu 2009 r. Wzrost sprzedaży wyniósł 18,1 proc. licząc w złotych, a w przeliczeniu na euro - dzięki różnicom kursowym - o 32 proc. - podał dyrektor ds. relacji zewnętrznych JMD Alfred Kubczak. Na taką zmianę miał wpływ w 60 proc. wzrost koszyka sprzedaży a w 40 proc. wzrost liczby klientów - ocenił da Silva.

Dodał, że jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, podobne wyniki powinny być w II półroczu. W I półroczu wpływ na wyniki miały ciężka zima i powódź. Portugalczyk powiedział, że dla firmy najtrudniejsze w tym półroczu było utrzymanie inwestycji, pomimo kryzysu. "Teraz jesteśmy lepiej przygotowani na nowe wyzwania" - ocenił.

Od niedawna da Silva jest dyrektorem operacyjnym całej grupy Jeronimo Martins. Poinformował, że wzrost sprzedaży całej Grupy wyniósł w pierwszym półroczu 662,7 mln euro, czyli o 19,6 proc. (licząc w euro). Sprzedaż wyniosła 4 mld 43 mln euro. W porównaniu z ubiegłym rokiem zmieniły się proporcje przychodów grupy. Obecnie na Polskę przypada większa część 54,9 proc. przychodów, a reszta na część portugalską, w 2009 r. proporcje były odwrotne - poniżej 50 proc. przychodów przypadało na Polskę.

Do Biedronki przyszło w 2009 r. 720 mln klientów - wynika z danych JMD. Produkty do sklepów dostarcza ok. 500 partnerów handlowych, a 95 proc. produktów zostało wyprodukowanych w Polsce. 95 proc. Polaków rozpoznaje markę Biedronka - podał Kubczak. Zaznaczył, że JMD angażuje się w działalność społeczną, m.in. 14 festiwali rodzinnych prowadzonych wspólnie z Caritas Polska, podczas których rozdano dzieciom ponad 80 tys. paczek - poinformował. Firma wspiera program budowy sztucznego serca dla dzieci.

Od lipca 2010 do połowy 2014 r. Biedronka jest oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej. Da Silva przypomniał, że w tym okresie reprezentacja wystąpi w Euro 2012. "Liczymy, że będziemy też kibicować polskim piłkarzom na mistrzostwach świata w 2014 r. w Brazylii" - zaznaczył.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »