Branża farmaceutyczna. Kto zarabia najwięcej?

Jak wynika z 11. edycji Raportu Płacowego Antal, specjaliści i menadżerowie w branży farmaceutycznej mogli zarobić w br. średnio 13 572 zł brutto. To o 12 proc. więcej w stosunku do danych z analogicznego raportu za ubiegły rok.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Na przełomie lat 2020 i 2021 miały miejsce duże transformacje i redukcje zatrudnienia w branży farmaceutycznej. Obecnie utalentowany kandydat może przebierać w ofertach. Kluczowy pozostaje obszar związany z wciąż dynamicznie rozwijającą się digitalizacją i rozwojem kompetencji w nowoczesnych kanałach dotarcia do klienta.

Eksperci na wagę złota

Branża farmaceutyczna, zgodnie z klasyfikacją OECD, jest jednym z trzech najbardziej innowacyjnych sektorów gospodarki. Ostatni rok charakteryzował się wzrostem zainteresowania kandydatami z obszaru marketingu internetowego. Mowa tu o rolach związanych z digital marketingiem, e-commerce czy multichannel. Wzrost zainteresowania i nasilenie potrzeb zaistniały nie tylko w kanale biznesu leków bez recepty czy suplementów diety, ale szczególnie przy portfelu leków na receptę. Ograniczenia w kontakcie z klientem związane z pandemią wymusiły na branży nowoczesne podejścia w komunikacji.

Reklama

- Najbardziej pożądanymi kandydatami są osoby, które posiadają już doświadczenie na analogicznym stanowisku, dobrze znają branżę i rozumieją potrzeby rynku. Istotnym jest fakt ograniczeń ze względu na prawo farmaceutyczne, dlatego tak ważnym dla firm jest zatrudnienie kandydata, który pracował już w firmach konkurencyjnych. Chętnych z tak unikatowymi kompetencjami oraz mierzalnymi sukcesami na swoim koncie wciąż jest niewielu na rynku - mówi Marta Lebuda, menedżerka specjalizująca się w rekrutacji do sektora urządzeń farmaceutycznych i medycznych, Antal Sales & Marketing.

Dużym zainteresowaniem cieszą się kandydaci pracujący w działach medycznych. Pojawiło się spore zapotrzebowanie na pracowników zajmujących się przygotowywaniem dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia, a następnie finalizacji procedury rejestracyjnej leku.

- Rejestracja odgrywa kluczową rolę w firmie, ponieważ osoby na stanowiskach takich jak regulatory affairs specialist/manager są odpowiedzialne za terminowe składanie dokumentacji oraz wybór odpowiednich procedur dla rejestracji produktu leczniczego w danym kraju. W dużej mierze kluczową rolę odrywa wzrost rozwoju portfolio produktowego poza rynkiem lokalnym, dlatego pożądane są osoby z doświadczeniem w procedurach międzynarodowych nie tylko na terenie Unii Europejskiej - dodaje Lebuda.

Wzrost procesów rekrutacyjnych i spore zainteresowanie można było zauważyć jeszcze przy innych stanowiskach w dziale medycznym, które jest odpowiedzialne za całość aspektów medycznych organizacji. Są to stanowiska takie jak:

  • Medical Manager,
  • Medical Advisor,
  • Medical Science Liaison.

Medical Menager/Advisor uczestniczy w tworzeniu strategii medycznej, współtworzeniu i akceptacji materiałów o charakterze edukacyjnym oraz promocyjnym. Do tej pory firmy były nastawione na osoby z wykształceniem stricte medycznym i doświadczeniem we wskazanym obszarze terapeutycznym, której dotyczy dany proces rekrutacyjny. Nie mniej ze względu na dużą niszę na rynku od dłuższego czasu można zauważyć zwiększoną elastyczność pracodawców co do wymagań odnośnie profilu kandydata. Jednak wciąż to muszą być osoby, które bardzo dobrze rozumieją i będą potrafiły edukować wewnętrznych oraz zewnętrznych interesariuszy firmy od strony medycznej.

Rozwój technologii równy rozwoju stanowisk

Zmiany, które można ostatnio zaobserwować - coraz większe wykorzystanie nowoczesnych technologii, modyfikacje systemu ochrony zdrowia czy rozwój innowacyjnych terapii - wymagają od firm większego dostosowania się do potrzeb rynku. W branży sprzętu medycznego w ostatnim roku sporym zainteresowaniem cieszyły się role specjalistów ds. aplikacji. Najczęściej były to nowo tworzone stanowiska w strukturze, co powodowało, że pracodawcy najchętniej widzieliby osoby już z doświadczeniem na analogicznym stanowisku. Niemniej rynek i oczekiwania kandydatów spowodowały, że elastyczność względem poszukiwanych kompetencji znacznie wzrosła i może interesować ciekawymi propozycjami osoby, które pracowały po stronie laboratorium, a chciałyby rozwijać się w strukturach sprzedaży. Kluczowym aspektem jest wykształcenie kierunkowe: analityka medyczna, medycyna lub pokrewne i znajomość języka angielskiego ze względu na szkolenia zagraniczne czy też komunikację wewnątrz firmy.

- Firmy farmaceutyczne, mimo dużej świadomości tego, że internet stał się głównym źródłem informacji, są nieco w tyle, jeśli chodzi o wykorzystanie cyfrowych rozwiązań. Dlatego w ostatnim okresie widać wyraźny wzrost zainteresowania fachowcami w obszarze rozwiązań digitalowych. Poszukiwane są osoby, które posiadają już doświadczenie w tym obszarze i dobrze rozumieją potrzeby konsumenta. Kandydaci o tak unikatowych doświadczeniach i przy obecnym zainteresowaniu rynku średnio dostają 2-3 oferty na miesiąc. Sytuacja geopolityczna, rosnąca inflacja i sprzyjające zainteresowanie rynku powodują, że możemy zaobserwować wzrost oczekiwań finansowych na poszczególnych stanowiskach - komentuje Marta Lebuda.

Zobacz również:

INTERIA.PL/Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: branża farmaceutyczna | zarobki | zarobki w Polsce
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »