Elektroniczne L4 nie dotarło do pracodawcy. Co robić, gdy jesteś chory?

Elektroniczne zwolnienie lekarskie (w skrócie e-ZLA) po wystawieniu powinno zostać automatycznie przesłane do pracodawcy. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy tak zwane elektroniczne L4 nie dociera do zakładu pracy. Dlaczego się tak dzieje i co zobowiązani są wówczas zrobić lekarz oraz pacjent? Wyjaśniamy i odpowiadamy na pytanie, czy można anulować elektroniczne zwolnienie lekarskie.

E-ZLA, czyli elektroniczne zwolnienie lekarskie powinno automatycznie trafić do naszego pracodawcy po wystawieniu przez lekarza. Kwestię tę jasno regulują przepisy, które weszły w życie 1 grudnia 2018 roku. 

Do sytuacji, gdy tak zwane elektroniczne L4 nie zostanie dostarczone od razu do miejsca zatrudnienia, dochodzi sporadycznie, jednak wciąż mają one miejsce, np. jeśli osoba zatrudniająca nas nie posiada profilu na PUE. 

  • Wyjaśniamy, czym tak właściwie jest elektroniczne zwolnienie lekarskie (w skrócie e-ZLA).
  • Przypominamy, jakie obowiązki spoczywają na barkach lekarza i pacjenta, jeśli zwolnienie lekarskie w formie elektronicznej nie zostanie wystawione automatycznie i podajemy przyczyny takiego stanu rzeczy. 
  • Rozwiewamy wątpliwości, czy można anulować elektroniczne zwolnienie lekarskie, jeśli np. poczujemy się lepiej. 

Reklama

Czym jest elektroniczne zwolnienie lekarskie?

Elektroniczne zwolnienie lekarskie (e-ZLA) od dawnego oznaczenia formularza nazywane jest elektronicznym L4. Dokument ten podobnie jak obowiązujące przed 1 grudnia 2018 zwolnienie w formie papierowej zostaje wystawiony przez lekarza, aby usprawiedliwić nieobecność osoby zatrudnionej w miejscu pracy. 

Wystawia się go z uwagi na chorobę pracownika lub konieczność opieki nad chorym członkiem rodziny np. dzieckiem. Treść oraz formę e-ZLA reguluje natomiast artykuł 55. Ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. 2021 poz. 1133).

  • Elektroniczne zwolnienie lekarskie zostaje automatycznie dostarczone do naszego pracodawcy przez system informatyczny, w którym znajduje się podpis kwalifikowany lub zaufany, zgodny ze wzorem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 
  • Wszystkie e-ZLA są przesyłane na profil PUE (Platformy Usług Elektronicznych) płatnika składek oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 
  • To duże ułatwienie w porównaniu z tradycyjnym L-4, które byliśmy zobowiązani dostarczyć do zakładu pracy w ciągu maksymalnie 7 dni. 

Nie oznacza to jednak, że pracodawcy nie trzeba już informować o nieobecności z powodu choroby. Po wizycie u lekarza pracownik ma obowiązek potwierdzić, że jest czasowo niezdolny do pracy. Trzeba więc powiedzieć szefowi o chorobie, otrzymanym zwolnieniu lekarskim oraz okresie, w jakim będzie ono obowiązywać.

Dlaczego elektroniczne L4 nie dotarło do pracodawcy?

Błędy związane z wystawianiem elektronicznych zwolnień lekarskich są rzadkością. Sporadycznie wciąż może jednak dochodzić do sytuacji, gdy elektroniczne L4 nie dotarło do pracodawcy. Przyczynami takiego stanu rzeczy mogą być np.:

  • chwilowy brak połączenia z internetem,
  • błędy w działaniu systemu teleinformatycznego e-ZLA,
  • brak profilu danego pracodawcy w PUE.

Kiedy trzeba osobiście dostarczyć L4 pracodawcy?

Jeśli wystąpiły chwilowe problemów z połączeniem internetowym lub bazą e-zwolnień, lekarz lub asystent medyczny ma obowiązek wystawienia pacjentowi papierowego zaświadczenia opatrzonego podpisem i pieczątką. Warto natomiast pamiętać, że w takiej sytuacji obowiązek poinformowania ZUS-u o nieobecności z powodu choroby pacjenta, nadal należy lekarza. 

Medyk ma 3 dni, aby przekazać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zwolnienie elektroniczne. W awaryjnej sytuacji pacjent powinien z kolei w ciągu 7 dni dostarczyć pracodawcy papierowe zaświadczenie L4 albo dokument ZUS ZLA w formie elektronicznej. Informacja o nieobecności musi po prostu trafić do przełożonego.  

Pracownik ma natomiast obowiązek dostarczenia papierowego l-4 pracodawcy osobiście, jeśli szef nie posiada profilu na PUE. Jest to możliwe wówczas, gdy zatrudnia on do maksymalnie 5 osób. Nie trzeba się obawiać, jak to sprawdzić, ponieważ informacja powinna wyświetlić się lekarzowi w chwili, gdy będzie chciał on wprowadzić elektroniczne L4 do systemu. 

Czy można anulować elektroniczne zwolnienie lekarskie e-ZLA?

Niektórzy pacjenci otrzymują od lekarza elektroniczne L4 na tydzień lub dłużej, jednak jeśli ich stan zdrowia pozwala na to, aby wrócić do wykonywania obowiązków w pracy, za zgodą medyka mogą oni skrócić zwolnienie. Wówczas pacjent musi ponownie udać się do przychodni na wizytę i poprosić o zmianę orzeczenia eZLA.

Najpopularniejsze przyczyny skrócenia orzeczonego na eZLA okresu niezdolności do pracy to: 

  • sytuacja, gdy doszło do pomyłki w wyniku której lekarz wpisał złą datę, czyli np. pomylił numerację dni lub miesięcy
  • zaszły okoliczności faktyczne, na podstawie których doszło do poprawy stanu pacjenta i odzyskał on zdolność do pracy 

Aby naprostowania błędy w zaświadczeniach lekarskich trzeba anulować błędne zaświadczenie i wystawić je ponownie w sposób zgodny ze stanem pacjenta. 

Czytaj również: 

Miliony elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA). ZUS ogłasza, że system działa

Zasady zwolnienia lekarskiego (e-ZLA). Tego pod żadnym pozorem nie rób na L4

Łamią sobie nogi i chirurgicznie wydłużają, by zyskać kilka centymetrów 

Zobacz także: 

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »