Firmy coraz częściej próbują zakazywać romansowania w pracy

Pracodawca nie może wyciągać negatywnych konsekwencji z powodu romantycznej relacji jego podwładnych. Nie ma żadnych regulacji prawnych, które zabraniałyby pracownikom bliskości. Nie wolno również wprowadzać jakichkolwiek zapisów do regulaminów wewnętrznych w tym zakresie.

Romans osób pracujących w tej samej firmie nie jest niczym zaskakującym, zwłaszcza w dużych korporacjach. Zdarza się jednak, że pracodawca niechętnie odnosi się do takiej sytuacji, wychodząc z założenia, że ma ona negatywny wpływ na wykonywane obowiązki i efekty pracy.

Zdaniem adwokata Bartłomieja Raczkowskiego, szef nie może zakazać pracownikom zbyt bliskich relacji i ingerować tym samym w ich życie prywatne. Jednak ma możliwość zwolnić takich pracowników w przypadku nienależytego wykonywania przez nich obowiązków.

- Pracodawca może regulować wszystko, co dotyczy spraw merytorycznych, obowiązków pracowniczych i samego procesu wykonywania pracy. Ma prawo decydować o tym, jak powinien przebiegać nadzór nad pracownikiem i procesem pracy, czyli np. nakazać odbywanie cotygodniowych spotkań czy pisemnych raportów, natomiast nie może wprowadzać zmian do regulaminu w zakresie intymnych relacji pomiędzy pracownikami i ingerować w ich prywatność poprzez ich zakaz - mówi adwokat Bartłomiej Raczkowski z kancelarii Raczkowski Paruch.

Reklama

Pobierz za darmo program PIT 2015

Ekspert uważa, że pracodawcy nie wolno wyciągnąć negatywnych konsekwencji wobec pracownika - a w szczególności zwolnić go - za romans. Jeżeli w wypowiedzeniu umowy o pracę byłoby wpisane, że stanowi on powód zwolnienia, to pracodawcy byłoby bardzo trudno uzasadnić tę decyzję przed sądem.

- Jeżeli udowodnię przed sądem, że w wyniku romansu nastąpiło zaniedbanie obowiązków i wykażę, że jest to faktyczną przyczyną zwolnienia, to wygram. Ale jeżeli podam przyczynę, która jest nieprawdziwa i jej nie uzasadnię, to przegram i sąd przywróci osobę do pracy. A zatem zwalnianie z powodu romansu jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy mamy do czynienia z negatywnymi konsekwencjami dotyczącymi wykonywanej pracy i są one łatwe do udowodnienia - wyjaśnia adwokat.

Według Raczkowskiego, regulamin pracy nie może ingerować w prywatną sferę pracowników, a tym bardziej zakazywać jakichkolwiek relacji pomiędzy nimi, wychodzących poza obszar służbowy. Nawet gdyby pracodawca wprowadził zapis w wewnętrznym regulaminie pracy, że są one niewskazane, to nie zmienia to faktu, że nie ma prawa tego robić. Nie pozostaje mu nic innego, jak pogodzić się z tym, że jego pracownicy nawiązali ze sobą romantyczne relacje. Tak długo, jak nie wpływa to negatywnie na ich pracę, powinien tolerować ich wzajemne zażyłości.


MondayNews
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »