Urlop na poszukiwanie pracy został wprowadzony do Kodeksu pracy jako instytucja mająca na celu zniwelowanie negatywnych skutków utraty zatrudnienia. Poniżej wyjaśniamy, kto, w jakim wymiarze i kiedy może się ubiegać o wolne na poszukiwanie pracy.
Zwolnienie pracownika na poszukiwanie pracy. Konkretne warunki
Ten rodzaj urlopu uregulowany jest w art. 37 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem, pracownikowi, który znajduje się w trakcie okresu wypowiedzenia, przysługuje zwolnienie na poszukiwanie pracy. Należy mieć na uwadze, że tak jak w przypadku np. urlopu wypoczynkowego, w tej sytuacji pracownik również otrzymuje wynagrodzenie w normalnej wysokości.
Istotne jest, że z tego rodzaju zwolnienia może skorzystać tylko i wyłącznie osoba, której pracodawca wypowiedział umowę o pracę. Oznacza to, że pracownikowi, który sam zrezygnował z zatrudnienia w danej firmie, nie przysługuje urlop na poszukiwanie pracy.
Ile dni wolnych na poszukiwanie pracy?
Wymiar zwolnienia zależy od długości okresu wypowiedzenia i wynosi:
2 dni robocze - w okresie dwutygodniowego i jednomiesięcznego wypowiedzenia,
3 dni robocze - w okresie trzymiesięcznego wypowiedzenia, także w przypadku skrócenia okresu wypowiedzenia z uwagi na ogłoszenie upadłości lub likwidacji pracodawcy.
Urlop na poszukiwanie pracy. To musisz wiedzieć
Jak podaje gazetaprawna.pl, Kodeks pracy wymaga, żeby pracownik wnioskujący o ten rodzaj urlopu, był zatrudniony na podstawie umowy o pracę, ale nie musi to być umowa na czas nieokreślony. Co więcej, osoba, która nie wykorzysta urlopu na poszukiwanie pracy, nie nabywa prawa do ekwiwalentu za niewykorzystane wolne.
Czy pracodawca może odmówić urlopu na poszukiwanie pracy?
Serwis informuje, że przedsiębiorca może odmówić udzielenia urlopu na poszukiwanie pracy w dwóch przypadkach:
- jeśli pracownik znalazł nową pracę, a jego szef o tym wie,
- jeśli pracownik, który otrzymał wypowiedzenie, dostał też propozycję nowych warunków zatrudnienia, ale ich nie przyjął lub nie odrzucił do czasu upłynięcia połowy okresu wypowiedzenia.