Reklama

Pracownicy dobrze oceniają swoje cyfrowe kompetencje

Dwie trzecie Polaków pozytywnie ocenia swoje cyfrowe kompetencje w pracy. Tyle samo jest zdania, że w przyszłości biegłość z korzystania technologii będzie ogrywać coraz większą rolę na rynku pracy - wynika z raportu Pracuj.pl "Cyfrowa ewolucja kariery".

Na potrzeby badania Pracuj.pl jako definicję kompetencji cyfrowych przyjęto "zdolność do sprawnego wykorzystywania technologii, w tym urządzeń, internetu, programów - w codziennym życiu, pracy, nauce czy czasie wolnym". W badaniu wzięło udział ponad 1,5 tys. osób. I chociaż dwie trzecie z nich pozytywnie oceniło swoje cyfrowe kompetencje, to eksperci są nieco bardziej sceptyczni.

Z analizy Komisji Europejskiej z 2020 roku wynika, że podstawowe kompetencje cyfrowe posiadało wówczas 44 proc. Polaków w wieku 16-74 lat, podczas gdy unijna średnia to 58 proc. Wynik ten przyniósł Polsce dalekie, 22. miejsce w rankingu państw Unii Europejskiej.

Reklama

- Wyniki najnowszych badań Pracuj.pl są pod wieloma względami zaskakujące. Choć analizy Komisji Europejskiej i opinie wielu pracodawców dotyczące kompetencji cyfrowych kandydatów wskazują na liczne wyzwania w tym zakresie, sami Polacy oceniają je raczej optymistycznie. Co więcej, odnoszą się pozytywnie do wpływu technologii na świat pracy w ostatnich latach i spodziewają się, że będzie on stale rósł, wraz z zapotrzebowaniem na kompetencje cyfrowe - mówi Małgorzata Skonieczna, ekspertka ds. badań kandydatów w Grupie Pracuj.

Częściej pozytywnie swoje cyfrowe kompetencje oceniają mężczyźni niż kobiety. Badanie wykazało przy tym, że dla samooceny w tym zakresie nie ma znaczenia wiek respondenta. Jednocześnie 44 proc. ankietowanych zgadza się z tezą, że zbyt niski poziom kompetencji cyfrowych może stanowić dla nich problem przy szukaniu nowej pracy. 45 proc. jest z kolei zdania, że w ich branży kompetencje cyfrowe odgrywają już dużą rolę. Większość Polaków jest też przekonana, że cyfrowa biegłość w przyszłości ułatwi awans lub podwyżkę.

Badanie pokazało również, w jaki sposób Polacy postrzegają cyfrowe przyspieszenie na rynku pracy. Siedmiu na dziesięciu respondentów ocenia pozytywnie wpływ technologii na rynek pracy w ostatnich latach. Plusy zachodzących zmian dostrzegano szczególnie w wypadku większej dostępności pracy z dowolnego miejsca, łatwiejszej komunikacji z klientami i współpracownikami, a także wyboru nowych narzędzi wykonywania pracy - doceniało je po 66 proc. Polaków. Niewiele mniej osób wskazywało na pozytywny wpływ na efektywność wykonywania zadań (61 proc.), satysfakcję z codziennej pracy (57 proc.) i relacje prywatne między współpracownikami (55 proc.). Najmniej pozytywnych odpowiedzi dotyczyło jednak dwóch bardzo ważnych kwestii: równości szans na rynku pracy oraz równowagi między pracą i życiem osobistym.

Respondenci dostrzegają, że dalszy rozwój technologii i powszechna cyfryzacja oznaczają konieczność coraz częstszego doszkalania się. Takie wyzwanie widzi siedmiu na dziesięciu badanych. Podobny odsetek respondentów oczekuje, że w tej sytuacji pracodawcy będą wspierać swoje zespoły w nabywaniu nowych kompetencji technologicznych.

- Optymizm badanych można potraktować jako szansę. Tworzy on potencjał do zmian w organizacjach. Jak pokazuje raport, Polacy są świadomi potrzeb szkoleniowych w obszarze cyfryzacji i oczekują od pracodawców wsparcia w tym zakresie. Szkolenia obecnych specjalistów oraz poszukiwanie nowych talentów to odpowiednia strategia na najbliższy czas. Mamy jeszcze czas na zmiany, jednak powinniśmy pamiętać, że nacisk na dostosowanie się do wymogów rynku będzie rósł. Pracodawcy myślący, że odpowiedzą na wyzwania związane z cyfryzacją będzie wyłącznie wymiana kadr na nowe, mogą się przeliczyć - komentuje Małgorzata Skonieczna.

Potwierdzają to wyniki badania. 63 proc. respondentów jest zdania, że pracodawcy powinni wspierać kobiety w rozwijaniu kariery w dziedzinach "technicznych", zdominowanych przez mężczyzn. Polacy zauważają także, że rozwój technologii będzie przynosić większe wyzwania na rynku pracy dla osób po 50. roku życia niż dla ich młodszych współpracowników.

Dominika Pietrzyk

Dowiedz się więcej na temat: praca | pracownicy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »