Zimno w pracy. Czy możesz odmówić wykonywania obowiązków?

Utrzymanie komfortowej temperatury w pomieszczeniach w miejscu pracy to obowiązek każdego pracodawcy. Jeżeli temperatura w zakładzie pracy nie jest zgodna z zasadami BHP, to wówczas pracownik może odmówić wykonywania obowiązków pracy. Jakie obowiązki ma pracodawca w trakcie zimy? Kiedy dokładnie pracownik może odmówić pracy, gdy jest za zimno?

Jaka powinna być temperatura w miejscu pracy w trakcie zimy?

Kwestie dotyczące temperatur w pracy reguluje rozporządzenie Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 r., zgodnie z którym pracodawca ma obowiązek zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, ale nie niższą niż 14 stopni Celsjusza, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają (np. praca w chłodni).

W pomieszczeniach, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna lub w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być natomiast niższa niż 18 stopni Celsjusza. W szatniach, łazienkach i innych pomieszczeniach gospodarczych z kolei temperatura nie może spaść poniżej 24 stopni Celsjusza.

Praca na zewnątrz zimą a obowiązki pracodawcy

W przypadku pracowników, którzy wykonują prace na otwartych przestrzeniach lub np. w chłodniach, pracodawca ma natomiast obowiązek zapewnić im odpowiednie warunki pracy zgodne z zasadami BHP. Przede wszystkim pracodawca musi zapewnić pracownikom miejsce, w którym mogą się ogrzać, które ochroni ich przed opadami atmosferycznymi, w którym będą mogli zmienić odzież i w którym będą znajdować się urządzenia do podgrzewania posiłków. W takim pomieszczeniu temperatura nie może spaść poniżej 16 stopni Celsjusza.

Reklama

Ponadto pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom odpowiednie posiłki i napoje w okresie zimowym, jeśli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Jeżeli praca wykonywana jest w temperaturze poniżej 10 stopni Celsjusza, pracodawca musi zapewnić pracownikom gorące napoje w trakcie pracy.

Z kolei, gdy pracownicy wykonują prace na wolnym powietrzu w okresie zimowym związaną z wysiłkiem fizycznym “powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal u mężczyzn i 1000 kcal u kobiet", to wtedy pracodawca ma obowiązek zapewnić im odpowiednie posiłki.

Poza tym pracownicy, którzy pracują w okresie zimowym na otwartych przestrzeniach lub w chłodniach, powinni mieć zapewnioną odpowiednią odzież ochronną oraz obuwie, dające ochronę przed niskimi temperaturami.

Kiedy pracownik może odmówić pracy z powodu niskiej temperatury?

Jeżeli pracodawca nie dba o odpowiednie warunki pracy w okresie zimowym, to pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania swoich obowiązków, o czym powinien powiadomić pracodawcę. Jednocześnie w tym czasie pracownik zachowuje prawo do pełnego wynagrodzenia.

Wynika to jasno z Kodeksu pracy, który mówi o tym, że “W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego."

Taką sytuację pracownik może także zgłosić do PIP-u, który obarczy pracodawcę konsekwencjami. Pracodawcy, który nie przestrzega zasad BHP, może bowiem grozić kara grzywny w wysokości od 1000 do 2000 zł. Jeżeli sprawa zostanie pokierowana do sądu, ponieważ pracodawca mimo zgłoszenia, nie poprawi warunków pracy, to wtedy może zostać obarczony odpowiedzialnością finansową w wysokości od 1000 do nawet 30 000 zł.

WB

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ogrzewanie | praca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »