Maksymalna temperatura w miejscu w pracy. Czy można odmówić pracy w upale?
Praca w czasie upału nie tylko jest nieprzyjemna, ale może wręcz stanowić zagrożenie dla zdrowia. Dlatego Kodeks pracy reguluje kwestie związane z pracą w wysokich temperaturach. Czy masz prawo odmówić wykonywania obowiązków zawodowych, gdy żar leje się z nieba?
Temperatura w pomieszczeniach służących do pracy jest określona w § 30 Rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dn. 26 września 1997 roku. Zgodnie z tym rozporządzeniem, temperatura musi odpowiadać rodzajowi pracy i nie może być niższa niż 18 stopni w przypadku pracy biurowej i lekkich prac fizycznych. W pozostałych przypadkach temperatura nie powinna spadać poniżej 14 stopni.
Niestety, w przypadku maksymalnej temperatury rozporządzenie nie jest już tak konkretne.
Przepisy określają, że w przypadku osób młodocianych i kobiet w ciąży temperatura w pomieszczeniu pracy biurowej nie może przekraczać 30 stopni. Jednak dla pozostałych pracowników nie obowiązują już tak określone normy.
Mimo to, w przepisach jest jasno wyszczególnione, że pracą w warunkach szczególnie uciążliwych jest wykonywanie obowiązków w temperaturze przekraczającej 25 stopni na otwartych przestrzeniach, a także powyżej 28 stopni w zamkniętych pokojach.
Wysoka temperatura zdecydowanie nie sprzyja myśleniu i sumiennemu wykonywaniu obowiązków. Jednak czy można odmówić pracy z powodu upałów?
Kodeks pracy zobowiązuje każdego pracodawcę do zadbania o to, aby w jego zakładzie czy biurze warunki pracy były bezpieczne i higieniczne. Jeśli więc temperatura zagraża zdrowiu lub, w skrajnych przypadkach, życiu pracowników, każdy pracownik ma prawo odmówić pracy. Swoją odmowę może on motywować możliwością doznania uszczerbku na zdrowiu.
Do czasu zapewnienia bezpiecznych dla zdrowia warunków pracy, pracownik jest uprawniony do pobierania wynagrodzenia w standardowej wysokości.
Pracodawca w czasie upałów może wykorzystać szereg narzędzi zarówno w ramach przepisów prawnych, jak i będących własną inicjatywą, aby zwiększyć komfort swoich pracowników.
Przede wszystkim, najczęściej pracodawcy sięgają po skrócenie czasu pracy (niewpływające na wysokość wynagrodzenia!) oraz, oczywiście, zamontowanie klimatyzacji, która jest w stanie odpowiednio regulować temperaturę pomieszczeń.
W miejscu pracy mogą być również wprowadzone przestrzenie regeneracyjne, które zapewniają ochłodę i odpoczynek.
Należy także pamiętać, że przepisy zobowiązują pracodawcę do dostarczania pracownikom napojów, niezależnie od charakteru wykonywanej pracy.
Reasumując, upały w Polsce zdarzają się coraz częściej, dlatego warto znać swoje prawa jako pracownika. Faktem jest, że zdecydowana większość pracodawców zapewnia komfortowe warunki pracy w czasie gorących letnich dni; jednak w skrajnych przypadkach odmowa wykonywania obowiązków może być zasadna i umotywowana prawnie.
KO