Best Brands Awards 2023: znamy laureatów
Poznaliśmy laureatów 2. polskiej edycji rankingu Best Brands Poland. Na uroczystej gali, która odbyła się 18 maja w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, „Oskarami Marketingu” nagrodzono InPost, Winiary, Castoramę, Samsunga, Lidla (Bio Organic) oraz JBL. Zdaniem 7,5 tys. konsumentów to najsilniejsze marki na polskim rynku. — Laureatom udało się wzmocnić swoją siłę biznesową, ale co szczególnie ważne, wnieść w życie konsumentów radość mimo trudnych i niepewnych czasów — podsumował Marek Żołędziowski, CEO Group One, grupy marketingowo-technologicznej, która jest organizatorem rankingu i gali.
Best Brands Awards to niezależna i międzynarodowa nagroda w obszarze marketingu, która przyznawana jest na podstawie kompleksowego badania GfK, jednego z globalnych liderów w dziedzinie analityki danych. Ranking, zainicjowany 20 lat temu w Monachium przez Serviceplan Group, w Polsce został zaprezentowany po raz drugi, a w efekcie wyłonił najsilniejsze marki na rodzimym rynku oraz wyróżnił tych, którzy stoją za ich sukcesem.
W tegorocznym rankingu Best Brands Poland zwycięzcy, którzy otrzymali "Oskary Marketingu" wyłonieni zostali w sześciu kategoriach: Best Overall Brand, Best Polish Brand, Best Omnichannel Brand, Best Sustainable Brand, Best Life Changing Technology Brand oraz Best Brand For Tough Times. Kategorie, które znalazły się w rankingu, są unikalne dla każdej edycji i w najbardziej obiektywny sposób odzwierciedlają trendy, które obecnie panują na rynku oraz w zainteresowaniach konsumentów w Polsce.
Best Overall Brand to nagroda przyznawana za ogólne dokonania. W tej kategorii nagradzane są marki z mocną pozycją rynkową, potrafiące jednocześnie budować trwałą relację z konsumentami, dbające o ich pozytywne doświadczenia, cieszące się lojalnością oraz rozpoznawalnością wśród nabywców. W tym roku przyznane zostały dwa tytuły Best Brand Overall.
"Oskary Marketingu" w tej kategorii odebrały marki, które osiągnęły niemal identyczne wyniki w badaniu, choć na co dzień funkcjonują w różnych otoczeniach biznesowych.
Zwycięzcami kategorii Best Overall Brand zostało JBL oraz Samsung. To pokazuje, jak ważne w rankingu Best Brands jest oddanie głosu konsumentom, którzy bez względu na dane i kategorie rynkowe, wybrali marki, które mają szczególne miejsce w ich codziennym życiu.
W kategorii Best Polish Brand nagroda została przyznana polskiej marce, która jest dobrze znana konsumentom i cieszy się ich zaufaniem, a także posiada solidne udziały rynkowe w swoich kategoriach produktowych. Laureatem w tej kategorii zostało Winiary.
W kategorii Best Omnichannel Brand nagroda trafiła natomiast do marki, która z powodzeniem dostosowuje swoje usługi, a także komunikację do funkcjonowania w przestrzeni offline i online. Zwycięzcą w tej kategorii został Samsung.
Best Sustainable Brand to kolejna kategoria w rankingu, a jej zwycięzcą jest marka, która wykazują się odpowiedzialnością w zakresie dbania o środowisko oraz w kwestiach społecznych i ekonomicznych. Marką, która w tej kategorii otrzymała "Oskara Marketingu" jest Lidl (Bio Organic).
W kategorii Best Life Changing Technology Brand laureatem została marka, której dostarczone innowacje i rozwiązania zmieniły życie konsumentów, dzięki czemu żyje się wygodniej i przyjemniej - InPost.
"Oskar Marketingu" w ostatniej kategorii rankingu Best Brands Poland, którą jest Best Brand For Tough Times, przyznawany jest markom, które najlepiej zaspokajają potrzeby klientów i pomagają im utrzymać dotychczasowy poziom życia, mimo zmagań z inflacją i rosnącymi kosztami utrzymania. Marka na trudne czasy to taka, na której zawsze można polegać i która potrafi utrzymać przy sobie konsumenta nawet w niesprzyjającej koniunkturze. Laureatem kategorii została Castorama.
— Strategie marketingowe buduje się na lata, jednak ze względu na dynamicznie zmieniające się realia, w 2022 roku marki były zmuszone nieustannie mierzyć się z nowymi wyzwaniami. Największym ryzykiem, przed którym stały i nadal stoją, nie jest jednak jednorazowa zła decyzja, ale niepodejmowanie żadnych. Odwaga, elastyczność, zrozumienie nastrojów konsumenckich, podążanie za głosem klientów i trendami. To niektóre ze składowych sukcesu, którego potwierdzeniem są nagrody Best Brands Awards. Laureatom tegorocznych "Oskarów Marketingu", markom InPost, Winiary, Castorama, Samsung, Lidl (Bio Organic) i JBL udało się wzmocnić swoją siłę biznesową, ale co szczególnie ważne, wnieść w życie konsumentów radość mimo trudnych i niepewnych czasów — podsumowuje Marek Żołędziowski, CEO Group One, grupy marketingowo-technologicznej, która jest organizatorem rankingu i Gali Best Brands Awards.
— Gratulacje należą się także wszystkim 60 markom, które znalazły się w gronie nominowanych. Już sama pozycja w TOP 10 marek jednej z sześciu nagrodowych kategorii jest dowodem sukcesu, jaki odniosły na polskim rynku — dodaje organizator.
Motywem przewodnim finałowej Gali Best Brands Awards, która odbyła się 18 maja w murach Zamku Ujazdowskiego był pochodzący wprost z Doliny Krzemowej trend longevity, którego założeniem jest, by człowiek żył w pełni sił przez jak najdłuższy czas.
Best Brands od lat propaguje najnowsze trendy i rozwiązania, które związane są z technologią, dlatego główną keynote speakerką wydarzenia była pochodząca z USA Profesor Nauk Społecznych i Technologii, Natasha Vita-More. To wieloletnia wykładowczyni uniwersytetów w Los Angeles, Plymouth czy San Francisco, a także autorka licznych książek i artykułów o ludzkiej przyszłości, która wystąpiła w ponad dwudziestu filmach dokumentalnych. W prowadzonych badaniach Vita-More skupia się na wykorzystaniu technologii, która może wpłynąć na poprawienie jakości oraz długości życia naszego społeczeństwa.
Gościem specjalnym Gali Best Brands Awards był z kolei polski pilot akrobacyjny, który 14 marca lądując jako pierwszy w historii na hotelu Burdż Al Arab ponownie udowodnił światu, że niemożliwe nie istnieje, a informacje o jego wyczynie znalazły się na głównych stronach serwisów informacyjnych całego świata. Gościem specjalnym wydarzenia był Kapitan Łukasza Czepiela.
- W GfK obserwujemy wybory zakupowe Polaków i na tej podstawie wyszczególniamy kluczowe trendy konsumenckie. Obecnie dla nabywców szczególnie istotne są takie kwestie jak: ułatwianie codziennego życia, dopasowanie produktów i usług do indywidualnych potrzeb, a także dbanie o środowisko naturalne. Wszystkie te trendy znalazły swoje odzwierciedlenie w kategoriach konkursowych Best Brands 2023. Nagrodziliśmy silne marki, które proponują konsumentom innowacyjne rozwiązania i dbają o zrównoważony rozwój - mówi Barbara Lewicka, Senior Director GfK w Polsce.
- Ostatnie kilkanaście miesięcy nie oszczędza polskich konsumentów pod względem finansowym. Główny wskaźnik nastrojów konsumenckich GfK wciąż utrzymuje się na dwucyfrowym minusie. Oznacza to, że nabywcy patrzą w przyszłość z dużą ostrożnością i nie spodziewają się poprawy sytuacji ekonomicznej. W takich okolicznościach znalezienie złotego środka i odpowiadanie na bieżące potrzeby konsumentów to nie lada wyzwanie. Wyróżnione w rankingu Best Brands marki poradziły z nim sobie doskonale - dodaje Lewicka.
Best Brands to pierwszy w pełni niezależny ranking, którego unikalna metodologia opiera się na dwóch głównych wskaźnikach: Share of Soul (relacji oraz więzi marki z konsumentem) oraz Share of Wallet (który odnosi się do faktycznych danych rynkowych marek).
Zastosowanie metodologii w badaniu, na podstawie której powstaje ranking, uwidacznia, jak marki radzą sobie na rynku na wielu płaszczyznach, a także obrazuje indywidualne preferencje oraz doświadczenia konsumentów w kontakcie z markami. To właśnie konsumenci w rankingu Best Brands są jego "jury". W 2. edycji badanie w Polsce 7,5 tys. respondentów odpowiedziało na pytania, które objęły aż 50 kategorii produktowych i około 400 marek.
Inicjatorem i organizatorem drugiego w Polsce rankingu Best Brands jest Group One — największa niezależna grupa marketingowo-technologiczna w Polsce. Partnerem merytorycznym rankingu jest GfK Polonia.