Oscary marketingu wkraczają do Polski. Kto może zostać wyróżniony
Polacy oczekują od marek zrównoważonego rozwoju oraz obecności w sieci i realu. Jak deklarują, chętnie wspierają lokalne produkty. Już wkrótce po raz pierwszy w Polsce zostanie wręczona nagroda Best Brands dla marek wyróżniających się na naszym rynku. Wybiorą ją właśnie konsumenci. Kto ma szansę na „Oscara marketingu”?
W drugiej połowie 2022 w Warszawie odbędzie się uroczysta gala wręczenia nagród najsilniejszym markom oraz tym, którzy stoją za ich sukcesem. Międzynarodowa nagroda Best Brands już od lat przyznawana jest w wielu krajach, m.in. w Niemczech, Włoszech, Francji czy Rosji. Za organizacją polskiej edycji konkursu stoi Group One we współpracy GfK, globalnym liderem w dziedzinie analityki danych, który bada sukces rynkowy marek oraz siłę ich relacji z konsumentami. To niezależna i jedna z najważniejszych nagród w obszarze promowania najlepiej zarządzanych marek, dlatego zyskała już miano "Oscarów marketingu". Otrzymanie takiej nagrody to prawdziwy prestiż i zaszczyt dla nagrodzonej firmy.
- Ranking Best Brands sukcesywnie rozwija się na świecie od wielu lat, dlatego nie mieliśmy wątpliwości, że już czas na polską edycję - mówi Marek Żołędziowski, CEO Group One. - Mamy wieloletnie doświadczenie w budowaniu silnych marek i wdrażaniu pozytywnej zmiany w biznesie, dlatego Group One wprowadza tę niezależną międzynarodową nagrodę w obszarze marketingu do Polski razem z Serviceplan Group i GfK. W odróżnieniu od innych tego typu rankingów tu decydujący głos mają konsumenci, a unikalna metodologia badania będzie źródłem cennych informacji o sile i kondycji marek na naszym rynku.
Wyróżnienie otrzymają firmy działające na polskim rynku, które udowadniają, że nawet w tak trudnych czasach, w których przyszło nam obecnie żyć, można odnosić sukces. Nominowane marki zostały wyłonione w kompleksowym badaniu przeprowadzonym przez GfK na podstawie dwóch kluczowych składników: "Share of Wallet" odzwierciedlającego ekonomiczny sukces marki oraz "Share of Soul", który reprezentuje stopień atrakcyjności marki dla konsumentów. GfK przebadało zarówno więź emocjonalną, jak i społeczną, jaką konsumenci nawiązali z marką.
- Obecnie żaden inny ranking nie bierze pod uwagę obu tych aspektów siły marki. Badanie w Polsce obejmie aż 33 kategorie produktowe GfK, około 260 marek oraz 5 000 respondentów. Co więcej, do pomiaru siły marki będziemy wykorzystywać najnowsze rozwiązanie GfK - Brand Architect, dzięki któremu po raz pierwszy w historii możemy zrobić to z tak olbrzymią dokładnością i wiarygodnością - podkreśla Barbara Lewicka, Senior Director Marketing & Consumer Intelligence GfK Polonia.
Spośród 260 potencjalnych kandydatów zostaną wyłonieni najlepsi, a w drugiej połowie 2022 roku w Warszawie odbędzie się uroczysta gala wręczenia nagród w pięciu kategoriach: Best Overall Brand, Best Customer Centricity Brand, Best Sustainable Brand, Best Polish Brand i Best Omnichannel Brand. O tym, kto otrzyma nagrodę, zadecydują polscy konsumenci w głosowaniu. Dzięki temu Best Brands jest wiarygodną nagrodą, która rzeczywiście odzwierciedla sukces i siłę marki na rynku.
Które marki mają największe szanse na zwycięstwo? Te, które rozumieją i najszybciej reagują na panujące trendy. Obecnie konsumenci najwyżej cenią odpowiedzialne biznesy, które wprowadzają realne zmiany na rzecz środowiska. Ten problem, ale także pandemia COVID-19 oraz nadciągający kryzys ekonomiczny sprawiają, że chcemy ograniczyć konsumpcję. Jak podają autorzy raportu Accenture "Świadomy Konsument", ponad 70 proc. respondentów kupuje produkty tylko, gdy są im potrzebne, a 44 proc. osób, które zrezygnowały z planowanego zakupu, zrobiło to, by ograniczyć niepotrzebną konsumpcję. Dlatego oczekujemy od marek zrównoważonego rozwoju i nie ma już branży, której ten temat nie dotyczy. Polacy w trakcie pandemii również zwrócili się ku temu, co produkowane lokalnie. Świadomie wspieramy krajowe marki, według danych zebranych przez ASM na zlecenie Fundacji Teraz Polska, "patriotyzm zakupowy" deklaruje aż 40 proc. respondentów. Pandemia zmieniła również nasze nawyki zakupowe. Z danych zebranych przez GUS wynika, że już 79 proc. badanych robi zakupy online - to aż o 23 proc. więcej niż przed pandemią. Marki już nie tylko muszą zadbać o swoją obecność w sieci, ale również o widoczność oraz doznania zakupowe konsumentów. Nie wolno jednak zapominać, że równie ważna jest obecność w świecie realnym - klienci wciąż chcą mieć możliwość oceny produktu na żywo.