Alior wprowadza nowe wymogi w logowaniu i autoryzacji
Alior jest kolejnym bankiem, który poinformował swoich klientów o czekających ich zmianach w logowaniu i sposobie przeprowadzania płatności. Część z nich związana jest z wymogami jakie wprowadzają unijne regulacje dotyczące silnego uwierzytelnienia, w ramach dyrektywy PSD2.
Opisywaliśmy już wcześniej jakie zmiany czekają klientów m.in. mBanku, PKO BP, Santander Polska czy ING Bank Śląskiego, Pekao. Dziś o planowanych modyfikacjach poinformował Alior, ale część z nich nie jest związana z unijnymi wymogami.
Bank wprowadzi zmiany w bankowości elektronicznej. Użytkownicy będą mogli łączyć się z infolinią banku z poziomu aplikacji mobilnej bez potrzeby dodatkowej autoryzacji (z tym, że nie jest to nowość na rynku, bo taką usługę już dużo wcześniej wprowadził np. mBank).
Udogodnieniem będzie też autoryzacja transakcji za pomocą powiadomień PUSH w aplikacji.
W ramach dostosowania do wymogów unijnej dyrektywy PSD2, Alior wprowadzi nowy sposób logowania, zmiany w autoryzacji transakcji kartą i BLIK-iem oraz krótszy czas sesji, zakończonej automatycznym wylogowaniem z serwisu transakcyjnego.
W przypadku logowania klienci poza identyfikatorem i hasłem będą podawali kod SMS lub potwierdzali logowanie przy pomocy aplikacji mobilnej (tzw. logowanie dwuskładnikowe). Jeśli klient doda swoje urządzenie do zaufanych, wystarczy, że podczas logowania wpisze tylko swój identyfikator i hasło - taką możliwość dają tez inne banki, bo pozwala na to unijna regulacja. Listą zaufanych urządzeń można będzie zarządzać za pośrednictwem bankowości internetowej.
Zmiany dotyczą też dodatkowej autoryzacji transakcji.
Klienci Aliora otrzymają możliwość skorzystania z powiadomień PUSH w aplikacji mobilnej do autoryzowania operacji zlecanych w bankowości internetowej. Powiadomienia zatwierdzane będą przy pomocy kodu PIN, odcisku palca lub Touch ID. Włączenie autoryzacji mobilnej będzie możliwe w bankowości internetowej oraz podczas aktywacji aplikacji mobilnej. Nastąpi też skrócenie czasu trwania "sesji" do 5 minut. To oznacza, że jeśli użytkownik nie będzie wykonywał żadnej czynności w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej, zostanie automatycznie wylogowany po 5 minutach.
Podobnie jak w przypadku klientów innych banków, przy transakcjach kartą w terminalach poniżej 50 zł może wystąpić potrzeba potwierdzenia płatności kodem PIN. Zasady płatności powyżej 50 zł pozostają bez zmian.
Alior podał też, że dla bezpieczeństwa klientów co piąta płatność przy użyciu usługi BLIK w terminalach POS będzie wymagać dodatkowej autoryzacji.
Do tej pory jeśli klient uaktywnił w aplikacji mobilnej Aliora opcję szybkiej płatności BLIK to mógł płacić w sklepie stacjonarnym w terminalu POS do 50 zł bez podawania kodu PIN lub autoryzacji za pomocą biometrii, a jedynie potwierdzając transakcję w aplikacji mobilnej (pojawiał się przycisk "Potwierdź"). Od 14 września dyrektywa PSD2 wymaga, aby co piąta transakcja była dodatkowo potwierdzona kodem PIN lub biometrycznie (odcisk palca lub Face ID).
Interia pisała w piątek, że szybkie płatności BLIK w terminalach to jedyna usługa w BLIK-u, którą czekają drobne zmiany w związku z wejście w życie wymogów dotyczących silnego uwierzytelnienia. Pozostałe już od dawna spełniają kryteria silnego uwierzytelnienia.
Monika Krześniak - Sajewicz
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze