Reklama

Terminal płatniczy w firmie. Lepiej mieć, by nie tracić okazji

Ile razy zdarzyło się, że nie kupiliśmy czegoś tylko dlatego, że nie było możliwości płacenia kartą? To wcale nie tak rzadko spotykane sytuacje, bo Polacy pokochali płatności bezgotówkowe i często z nich korzystają. Dlatego, jeśli prowadzisz biznes i nie chcesz tracić okazji na sprzedaż, jest na to prosty sposób - terminal płatniczy (stacjonarny, przenośny lub w telefonie czy tablecie). A w ramach specjalnej oferty czy to w ramach programu Polska Bezgotówkowa czy tych bankowych – własny terminal można mieć na początku bez żadnych opłat.

Artykuł z ekspozycją partnera

Obecnie w Polsce jest prawie 44 mln karty płatniczych, przy czym 94,5 proc. z nich to te zbliżeniowe. Jeszcze nie tak dawno temu, starsi czytelnicy mogą to pamiętać, obraz rynku wyglądał zupełnie inaczej. Bo chociaż cztery lata temu liczba kart przekroczyła liczbę Polaków, to 25 lat temu było ich zaledwie milion.

Przybywa transakcji bezgotówkowych

Według danych od banków, w II kwartale 2022 r. przeprowadzono 2,35 mld transakcji kartami płatniczymi o łącznej wartości 277,5 mld zł - wynika z danych Narodowego Banku Polskiego.

Polacy pokochali płatności bezgotówkowe, w tym te zbliżeniowe - robią to nie tylko za pomocą kart płatniczych, ale też telefonów czy zegarków - 3,1 mln kart płatniczych podłączonych jest do różnego rodzaju płatności mobilnych.

Reklama

Z badania "Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2021" wynika, że dla 64 proc. Polaków to właśnie karta płatnicza jest najczęstszą formą płatności bezgotówkowych. Jednocześnie, chociaż prawie połowa ankietowanych uważa, że rozwój płatności bezgotówkowych w Polsce powinien pozostać na dotychczasowym poziomie, dając możliwość wyboru przez klienta preferowanej formy płatności (49 proc.), to do 36 proc. wzrósł odsetek zwolenników przyśpieszenia rozwoju infrastruktury płatności bezgotówkowej - podano w raporcie.

Terminale płatnicze, czyli POS. Tu też wzrosty

Spójrzmy na rozwój rynku płatności bezgotówkowych z jeszcze jednej strony. Na początek trochę danych. Na koniec czerwca 2022 r. polski rynek oferował dostęp do 1.193.551 terminali POS, czyli porównując do stanu na koniec marca 2022 r. było to więcej o 29,2 tys. (wzrost o 3 proc.). W II kwartale 2022 r. nastąpił także wzrost liczby punktów handlowo-usługowych, które są przystosowane do akceptacji kart płatniczych. Na koniec czerwca 2022 r. punktów tego typu było 868,6 tys., czyli więcej o 14,2 tys. w porównaniu do końca marca br. (wzrost o 2 proc.). Liczba działających akceptantów wyposażonych w terminale POS zwiększyła się do poziomu 560,1 tys., czyli więcej o 14,3 tys. niż na koniec marca 2022 r. (wzrost o 3 proc.) - to ponownie informacje NBP z raportu "Informacje o kartach płatniczych II kw. 2022 r.".

Wciąż jednak są miejsca, gdzie Polacy nie mogą płacić kartami, nawet pomimo tego, że chętnie by z takiej możliwości skorzystali. Gdzie przykładowo? Z odpowiedzią na to pytanie przychodzi badanie przygotowane na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa. Zapytano w nim konsumentów o to, w jakim punkcie handlowym lub usługowym chcieliby płacić bezgotówkowo, a na tę chwilę nie ma w nim takiej możliwości. W pierwszej dziesiątce najczęstszych wskazań znalazły się: pobliskie bazary (48 proc.), toalety publiczne (43 proc.), stoiska podczas imprez plenerowych (41 proc.), punkty krawieckie (33 proc.), zakłady szewskie (31 proc.), przychodnie (29 proc.), warsztaty samochodowe (29 proc.), kościoły (28 proc.), autobusy i tramwaje (27 proc.) oraz urzędy (25 proc.).

To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, w tym głównie mikro- i małych, którzy prowadzą lokalne, niewielkie biznesy. Brak terminala płatniczego, czy inaczej brak możliwości przyjmowania płatności kartą, to prosty sposób by stracić klienta. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, że w momencie, gdy nie mamy możliwości płacenia bezgotówkowo, to zamiast dokończyć zakupy po prostu z nich rezygnujemy. Kto ani razu nie był świadkiem podobnego zdarzenia?

Przedsiębiorcy, którzy obawiają się, że posiadanie terminala płatniczego będzie dla nich zbyt dużym obciążeniem mogą najpierw skorzystać z takiego rozwiązania na próbę. Na szczęście nie muszą od razu kupować urządzenia. Z pomocą przychodzi m.in. program Polska Bezgotówkowa.

Czym jest program Polska Bezgotówkowa?

To wspólna inicjatywa Związku Banków Polskich, sektora publicznego, agentów rozliczeniowych i organizacji płatniczych, której celem jest upowszechnienie płatności bezgotówkowych. W jego ramach przedsiębiorcy mogą skorzystać z bezpłatnego terminala płatniczego.

Program jest skierowany do przedsiębiorców, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie przyjmowali płatności kartami płatniczym w swoich placówkach, a także tych, którzy otwierają nowy biznes.

W ramach Programu Polska Bezgotówkowa przedsiębiorca zyskuje 12 miesięcy bez opłat za dzierżawę terminala oraz 12 miesięcy bez opłat za procesowanie transakcji (do kwoty 100 tys. zł).

Firmy, które są zainteresowane rozwojem płatności bezgotówkowych powinny dodatkowo sprawdzić ofertę banków. Ta może być jeszcze korzystniejsza. Klienci mogą liczyć m.in. na kilka miesięcy bezpłatnego korzystania z terminala w ramach promocji. Takie rozwiązanie oferuje Santander Bank Polska.

Warto także pamiętać, że wraz z rozwojem technologii pojawiają się nowe sposoby na przyjmowanie płatności bezgotówkowych. Jednym z nich jest SoftPOS, czyli terminal w telefonie lub tablecie. Wystarczy, że urządzenia działają w systemie Android 8.0 lub wyższym, mają dostęp do internetu i moduł NFC. Jak podkreśla Santander Bank Polska: to rozwiązanie, by terminal płatniczy zawsze mieć przy sobie, co jest ważne dla firm, które prowadzą swoją działalność w ruchu (handlowcy, firmy transportowe i taksówkarskie, kurierzy).

 

Artykuł z ekspozycją partnera

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »